۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

اوج گیری گرمای خرماپزان در مناطق ساحلی خوزستان/دریا متلاطم است

هواشناسی خوزستان درباره استقرار توده هوای بسیار گرم معروف به خرما پزان، افزایش دما در مناطق ساحلی استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.
کد خبر: ۹۹۶۵۷

اوج گیری گرمای خرماپزان در مناطق ساحلی خوزستان/دریا متلاطم است

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: توده هوای گرم از روز امروز تا یکشنبه هفته آینده باعث وقوع دما‌های بالای ۴۹ درجه و بالاتر در اغلب مناطق ساحلی و آبراهی خوزستان خواهد شد.
محمد سبزه زاری افزود: گرمازدگی، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و مزارع و احتمال خسارت ناشی از تنش دمایی در کشاورزی، دامداری از مخاطرات این شرایط خاص جوی در این موقع از سال است.
اجتناب از تردد‌های غیر‌ضروری در حوالی ظهر تا اوایل غروب جهت جلوگیری از گرمازدگی، آبیاری مزارع در اوایل صبح یا اوایل شب، اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات گرم روز، استفاده از وسایلی مانند عینک آفتابی، کلاه، خودداری از رها کردن زباله‌های براق در طبیعت و خاموش کردن آتش در مراتع پیش از ترک محل از توصیه‌های مدیرکل هواشناسی برای ساکنان شهر‌های ساحلی خوزستان در روز‌های پیشِ رو است.
سبزه زاری در ادامه درباره وضعیت جوی آب‌های شمال غرب خلیج فارس گفت: براساس بررسی نقشه‌های هواشناسی، آب‌های این منطقه تا سه روز آینده متلاطم و مواج پیش‌بینی می‌شود از این رو محدودیت در سفر‌های دریایی ضروری است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه مناطق آبراهی خوزستان نیز تحت تأثیر سرعت باد متلاطم هستند افزود: احتمال پاره شدن تور‌های صیادی و واژگونی قایق‌های کوچک گردشگری و صیادی و آسیب رسیدن به تاسیسات دریایی و ساحلی وجود دارد.
از سوی دیگر مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به هشدار سطح نارنجی گرمای هوا متعاقب آن اعلام تعطیلی اداره‌های دولتی و بانک‌ها در شهر‌های ساحلی خوزستان در روز پنجشنبه چهارم مرداد، نسبت افزایش دما و قطعی احتمالی برق در برخی مناطق هشدار داد.
مراکز درمانی و بهداشتی در مناطق ساحلی خوزستان نیز برای پذیرش بیماران مبتلا به گرمازدگی به حال آماده باش درآمدند.
مرکز بهداشت خوزستان به ساکنان شهر‌های ساحلی خوزستان توصیه کرد در روز‌های پیشِ رو که گرما به اوج خود می‌رسد سعی کنند در منازل بمانند و در صورت قرار گرفتن در فضای باز و آفتابی از چتر‌های سفید و عینک‌های طبی برای محافظت از چشم‌ها استفاده کنند.
با وجود گرمای شدید در مناطق ساحلی خوزستان، محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان به خبرنگار مانا گفت: هیچ برنامه‌ای برای کاهش ساعت کاری بخش عملیاتی بنادر خوزستان وجود ندارد و فعالیت بندر امام خمینی بدون وقفه ادامه خواهد داشت.
بسیاری از ساکنان شهر‌های ساحلی خوزستان برای فرار از گرمای فزاینده، سفر‌های خود را به مناطق کوهستانی و خنک شروع کرده‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار