۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴

صندوق ملی محیط زیست مجری توریسم آشوراده شد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در آشوراده اقامت شبانه نداریم و تمام بارگذاری‌های سنگین در بندر ترکمن انجام خواهد شد؛ گردشگری در آشوراده مبتنی بر شرایط منطقه و بر پایه طبیعت گردی تعریف شده است.
کد خبر: ۹۹۲۶۱

صندوق ملی محیط زیست مجری توریسم آشوراده شد

به گزارش خبرنگار مانا؛ علی سلاجقه در نشست خبری که به مناسب بزرگداشت هفته محیط زیست برگزار شده بود در پاسخ به سئوال خبرنگار مانا در خصوص اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه احیای خلیج گرگان و میانکاله و نیز حفاظت از جزیره آشوراده در مقابله با پدیده گردشگری در این جزیره گفت: احیای خلیج گرگان از طریق لایروبی باعث شد چندین هزار هکتار به عرصه خلیج گرگان اضافه شد. با توجه به درخواست مردم روستای آشوراده و تقاضای آنها برای کسب درآمد از طریق گردشگری، به دستور رئیس جمهور ورود پیدا کردیم و صندوق ملی محیط زیست کشور را به عنوان مجری جهت توسعه گردشگری این جزیره مبنا قرار دادیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تأکید کرد: در آشوراده اقامت شبانه نداریم و تمام بارگذاری‌های سنگین در بندر ترکمن انجام خواهد شد؛ گردشگری در آشوراده مبتنی بر شرایط منطقه و بر پایه طبیعت گردی تعریف شده است.

وی اذعان داشت: نظارت کامل بر توسعه طبیعت گردی در آشوراده توسط محیط زیست در حال انجام است و امیدواریم ضمن حفاظت محیط زیست اشتغالزایی بومیان ایجاد شود که در این راستا  همکاری فرابخشی  با وزارت میراث فرهنگی و استانداری گلستان در حال انجام است.

سلاجقه همچنین به دستور مقام معظم رهبری جهت توسعه در سواحل مکران، بیان داشت: در همین راستا و با توجه به عنایت ویژه رئیس جمهوری به موضوع حفاظت از محیط زیست، بسیاری از نقاط نظارت ما را در خصوص مسائل زیست محیطی توسعه دریا محور از سوی ایشان  مورد توجه قرار گرفت و به سازمان های مربوطه ابلاغ شد.

وضعیت مناسب تراز دریاچه ارومیه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره و تصریح کرد: با توجه به بارش‌های اخیر و اقدامات صورت گرفته اکنون تراز آب دریاچه ارومیه در شرایط خوبی قرار دارد و امیدواریم شرایط بحرانی سال‌های گذشته  تکرار نشود.

وی اذعان داشت: زمانی واژه احیا برای دریاچه ارومیه به کار رفت که دیگر روال عادی بارندگی در حوضه آبریز آن دچار اختلال شده بود و اتفاقات ناگواری در دریاچه مشاهده شد، بعد از آن دریاچه شرایط سختی را پشت سر گذاشت، شاید گاهی مسئولان دعا می کردند که باران ببارد اما به وظایف خود عمل نمی کردند.

سلاجقه خاطرنشان ساخت: اما این دولت در زمینه دریاچه ارومیه به وظایف خود به خوبی عمل کرد و نه تنها بحث حقابه این دریاچه بلکه تمام تالاب‌ها را هم پیگیری کرد، رئیس جمهور شهید به صورت میدانی شرایط دریاچه ارومیه را دنبال می‌کرد‌، قبل از بارش‌های اخیر هم اقدامات خوبی برای آبگیری دریاچه انجام شده بود به طوری که 11 تا ‍13 تالاب اقماری دریاچه به وضعیت بسیار خوبی رسیده بودند و شرایط مناسبی دارند.

وی اظهار کرد: حیات وحش آن هم در زیستگاه‌های خود مستقر هستند‌، لایروبی انجام شده‌، بارش ها هم کمک کرد تا اتفاقات خوبی برای دریاچه ارومیه رقم بخورد و امسال نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی در تراز بالاتری قرار دارد.

سلاجقه درباره آخرین وضعیت ارزیابی زیست‌محیطی عبور آزادراه شهید شوشتری از داخل پارک ملی سرخه حصار گفت: اگر نسبت سود به هزینه را بررسی کنیم، خیلی از مسائل حل می‌شود. نسبت سود به هزینه باید بالاتر از یک باشد،‌ زمانی که گشودن یک مسیر جدید باعث کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و آسیب‌های روحی شود نباید بن‌بست ایجاد کنیم. گاهی با ایجاد یک بن بست ترافیک سنگینی در منطقه ای ایجاد می شود که خسارات اقتصادی و اجتماعی زیادی به همراه دارد.

وی با اشاره به بازدید از منطقه به همراه شهردار تهران گفت: پس از بازدید به این نتیجه رسیدیم که این گره باید حل شود بر این اساس سناریوهای متعددی را پیشنهاد دادیم که از بین آن‌ها احداث تونل برای عبور از پارک سرخه حصار بهترین راه در نظر گرفته شد. بنابراین مجوز عبور آزادراه شهید شوشتری از پارک سرخه حصار را به شرط حفظ زیستگاه می‌دهیم و بر آن نظارت دقیق می‌کنیم.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار