به گزارش مانا، مهدی دوستی در پنجمین نشست کارگروه اقتصاد دریامحور استان هرمزگان اظهار داشت: برنامهریزی کارگروه اقتصاد دریاپایه استان در محورهای" توسعه زیرساختها"؛ "آمادهسازی بسته قوانین" ؛ "شناسایی مقرارتِ لازم الاصلاح" و "رفع تناقضات موجود و افزایش سهم مردم در اقتصاد دریا" در دست انجام است.
وی توجه به مردم بومی و بهرهگیری از حمل و نقل ترکیبی در ترانزیت بینالمللی را از ویژگیهای سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد دریاپایه دانست و بیانکرد: برای اینکه سهممان را از ترانزیت بینالمللی بگیریم، باید از حمل و نقل ترکیبی استفاده کنیم.
وی افزود: در فرایند حملونقل ترکیبی باید بار در سریعترین زمان ممکن از کشتی به ناوگان ریلیِ دارای سرعت مناسب منتقل و ترانزیت شود.
دوستی همچنین با اشاره به راهاندازی ۲۸ هنرستان تخصصی به ویژه هنرستان دریانوردی و تعمیرات موتور کشتی، گفت: این هنرستانها را توسعه خواهیم داد؛ چرا که مهارتهای فنی و افزایش سرمایه دو پیشنیاز اصلی توسعه به شمار میآیند.
در این نشست همچنین مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز با پرنگ توصیف کردن اقتصادیسازی جزایر در راستای تحقق اهداف اقتصاد کلان و اقتصاد مقاومتی، تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در همین راستا برنامهریزیهای منسجمی را برای توسعه زیرساختهای بندر شهید رجایی و بنادر شرق و غرب هرمزگان آغاز کرده است و در جهت ارتقای معیشتی مناطق ساحلی کشور، افزایش جمعیت و همچنین توسعه اشتغال و صنایع خرد پروژههای بسیار مهمی را در دست اجرا دارد.
حسین عباس نژاد با اشاره به احداث بندر چند منظوره سیریک در منطقه شرق استان، طرحهای توسعهای در بندر شیو، ابوموسی، هرمز و لارک، گفت: در کنار طرحهای بزرگ، با ایجاد چنین طرحها میتوان بخش عمدهای از اهداف سند توسعه دریامحور را در استان هرمزگان محقق کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان توسعه طرحهای سرمایهگذاری «نخل ناخدا» و بنادر حقانی و هرمز با مشارکت بخش خصوصی را از دیگر طرح مهم سازمان بنادر و دریانوردی در این استان نام برد که با محوریت توسعه اقتصاد دریامحور و توجه به گردشگری دریایی، با مشارکت بخش خصوصی در حال احداث است.