۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱

بهره گیری از تصاویر ماهواره‌ای جهت پایش تالاب‌های کشور

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در راستای حفاظت هر چه بیشتر از تالاب‌های کشور از تصاویر ماهواره‌ای برای رصد و پایش تالاب‌های مهم بهره خواهیم گرفت.
کد خبر: ۹۷۴۸۴

بهره گیری از تصاویر ماهواره‌ای جهت پایش تالاب‌های کشور

مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا یکی از مهمترین اقدامات اخیر سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفاظت هر‌چه بیشتر از تالاب‌های کشور را بهره گیری از تصاویر ماهواره‌ای برای رصد وضعیت تالاب‌های مهم کشور اعلام کرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این راستا از برخی شرکت‌های دانش‌بنیان جهت همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست دعوت به عمل آورده‌ایم.

وی گفت: برای رصد و پایش تالاب‌های کشور همچنین از هواپیما‌های تک سرنشین جهت گرفتن عکس‌ها و فیلم‌های هوایی نیز بهره خواهیم گرفت.

ذوالجودی با اشاره به اینکه سال گذشته برای نخستین بار از پهپاد برای پایش تالاب‌ها استفاده شد، بیان داشت: پایش تالاب‌های میانکاله، شادگان و انزلی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در اولویت قرار دارند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در ادامه گفته‌های خود تصریح کرد: به زودی شاهد راه‌اندازی بانک اطلاعات پایش محیط زیست دریایی و تالاب‌ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست خواهیم بود.

وی در ادامه به افزایش تعامل بین بخشی و همکاری با دستگاه‌های اجرایی به منظور دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده حفاظت و مدیریت و توسعه متوازن محیط زیست‌دریایی و تالاب‌ها اشاره کرد و بیان داشت: تحقق این امر توسط سازمان محیط زیست در حال پیگیری است.

به گفته ذوالجودی، تهیه و راه‌اندازی بانک اطلاعات و سامانه جامع و به روز پایش، نظارت و ارزیابی محیط زیست‌دریایی و تالاب‌ها با استفاده از فنّاوری‌های نوین و روز دنیا را از جمله راهکار‌ها و برنامه‌های مهم سازمان محیط زیست جهت رفع چالش‌های زیست محیطی و مدیریت اصولی و توسعه پایدار سواحل، دریا‌ها و تالاب‌های کشور است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی فعلی کشور به تالاب‌ها مربوط می‌شود از تصرف و ساخت و ساز در حد حریم و بستر تالاب‌ها و رودخان‌های حفاظت شده کشور خبر داد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه حل این معضل مهم زیست محیطی به عهده وزارت نیرو است، اظهارداشت: به همین منظور جلسات متعددی با این وزارتخانه برگزار و مشکلات موجود در این خصوص توسط کارشناسان محیط زیست به اطلاع آن‌ها رسانده شده است.

به گفته وی، عدم تعیین حد بستر و حریم بسیاری از تالاب‌ها و رودخانه‌های مهم کشور توسط وزارت نیرو، غیر‌دقیق بودن برخی از محدوده‌های تعیین شده توسط وزارت نیرو و عدم کفایت ساز و کار نظارتی موجود از جمله مسائل و مشکلاتی بوده است که توسط سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت نیرو اعلام شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار