۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

جذب گردشگران خارجی به سواحل با اولویت کشور‌های اسلامی

مدیر‌کل سرمایه گذاری، زیرساخت‌ها و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سیاست کلان دولت مبنی بر جذب گردشگران خارجی به سواحل شمالی و جنوبی کشور با اولویت کشور‌های اسلامی و همسایه خبر داد.
کد خبر: ۹۶۵۹۴

جذب گردشگران خارجی به سواحل با اولویت کشور‌های اسلامی

احمد تجری در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه جهت جذب گردشگران خارجی به سواحل شمالی و جنوبی کشور به ویژه عرب‌های ساکن در حوزه حاشیه خلیج فارس، گفت: از جمله  سیاست‌های کلان ورود گردشگران خارجی دولت می‌توان به لغو یک طرفه روادید یعنی گردشگران کشور‌های مورد هدف جهت ورود به کشور اشاره کرد.

مدیر‌کل سرمایه گذاری، زیرساخت‌ها و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: از کشور‌های اولویت‌دار جهت ورود گردشگران آن‌ها به کشور به ویژه مناطق ساحلی می‌توان به کشور‌های اسلامی، کشور‌های همسایه و کشور‌های دارای اقتصاد نوظهور اشاره کرد.

وی در خصوص اقدامات در حال انجام جهت جذب گردشگران خارجی گفت: توسعه گردشگری سلامت در استان‌های ساحلی، افزایش تأسیسات با کیفیت برای ارائه خدمات مناسب به گردشگران خارجی، احیاء فرهنگ‌های بومی، محلی و پررنگ کردن آن برای گردشگران، توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستا‌های ساحلی و در نهایت تبلیغات و تولید محتوای گردشگری ساحلی و دریایی از جمله اقدامات در حال انجام جهت جذب گردشگران خارجی به سواحل محسوب می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بدون شک ورود گردشگران خارجی به سواحل شمالی و جنوبی کشور علاوه بر ارزآوری کلان و ایجاد رونق اقتصادی در سواحل، نقش مهمی در توسعه هر چه سریعتر زیرساخت‌های گردشگری در سواحل و دریا خواهد داشت.

تجری اظهار داشت:  از جمله مهمترین این زیرساخت‌های لازم را می‌توان به ایجاد اسکله‌های تفریحی در شهرستان‌های ساحلی، افزایش تعداد شناور‌های تفریحی استاندارد در منطقه، ایجاد کمپ پارک‌های ساحلی، هتل‌های ساحلی و دریایی، افزایش کلوپ‌های ورزش‌های دریایی و نیز افزایش ارتباطات فرهنگی و توریستی با کشور‌های حاشیه اقیانوس هند اشاره کرد.

وی در ادامه گفته‌های خود در خصوص پیش‌بینی آینده صنعت گردشگری در سواحل مکران به عنوان یکی از مهمترین مقاصد اصلی در نظر گرفته شده جهت جذب گردشگران خارجی به ویژه کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های وزارتخانه، افزایش مشوق‌های سرمایه گذاری در منطقه و ایجاد بستر هماهنگی و انسجام بخشی با دستگاه‌های اجرایی در چارچوب شورای توسعه مکران است.

مدیر کل سرمایه گذاری، زیرساخت‌ها و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اذعان داشت:  لذا این اقدامات و هدایت طرح‌های گردشگری با برنامه ریزی صورت گرفته، رشد شتابان و توسعه هدفمند گردشگری منطقه را به دنبال خواهد داشت و سبب می‌شود در آینده سرمایه گذاری‌های زیادی در منطقه اتفاق بیافتد.

به گفته تجری، پیش‌بینی می‌شود به زودی افراد بومی و محلی به سمت اشتغال در این صنعت بیش از گذشته روی آورند، مکران به عنوان قطب اول گردشگری ساحلی و دریایی منطقه قلمداد و به یکی از مقاصد اصلی گردشگری به ویژه در فصل سرد سال تبدیل شود.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: رونق گردشگری منطقه مکران با توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل آن با برنامه ریزی‌های صورت گرفته تحقق پذیر است.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست مکران همگام با توسعه گردشگری در این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز برای توسعه گردشگری دریایی و ساحلی مکران ملاحظات زیست محیطی را به طور کامل رعایت خواهد کرد.

مدیر کل سرمایه گذاری، زیرساخت‌ها و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری، ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در طول سال‌های اخیر دنبال کرده، ایجاد بستر همکاری مناسب با سازمان حفاظت محیط زیست است، زیرا معتقد هستیم که محیط زیست یکی از بستر‌های مهم و دارای اهمیت برای توسعه گردشگری است.

به گفته وی، جامعه گردشگری به ویژه نسل نو گردشگران به محیط زیست حساس بوده و برای ما  به عنوان متولی اصلی گردشگری و طبیعتگردی کشور، حفاظت از محیط زیست بسیار حائز اهمیت است؛ در واقع بخش مهمی از جاذبه‌های گردشگری همان فضای محیط زیستی هستند.

تجری تاکید کرد: این رویکرد به تبع در منطقه مکران نیز وجود دارد؛ همان گونه که می‌دانیم طرح آمایش و توسعه مکران تهیه و در سال ۱۳۹۷ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده است و ملاحظات زیست محیطی نیز در این طرح دیده شده است.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان داشت:  بنابراین برنامه‌های توسعه گردشگری در این منطقه در چارچوب همان طرح خواهد بود؛ قطعا هرگونه اقدام در این منطقه با لحاظ ملاحظات زیست محیطی خواهد بود.

وی افزود: از آنجایی‌که سازمان حفاظت محیط زیست در چارچوب طرح آمایش منطقه ایجاد ساخت و ساز‌های سنگین مانند هتل‌های بزرگ، اسکله‌های گردشگری، مجتمع‌های گردشگری با بارگذاری سنگین را داده باشد، سرمایه گذاران را به آن سمت هدایت می‌کنیم، ولی چنانچه محدودیت‌های زیست محیطی در هر نقطه‌ای وجود داشته باشد از سایر ظرفیت‌های گردشگری مانند طبیعت گردی، پرنده نگری، تفرج گسترده و فعالیت‌های گرشگری غیر آسیب‌زا بهره گرفته خواهد شد.

مدیر‌کل سرمایه گذاری، زیرساخت‌ها و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری، اذعان داشت: همچنین توسعه بوم گردی‌ها در نواحی روستایی یکی از اولویت‌های توسعه گردشگری منطقه مکران بوده که حداقل آسیب زیست محیطی را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران، گردشگری به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های توسعه‌ای منطقه مطرح شد؛ در همین راستا طی سال‌های اخیر برنامه ریزی‌های کلانی در سطح ملی و استانی جهت پیشبرد اهداف تعیین شده به سمت ایجاد زیرساخت‌های گرشگری در طول نوار ساحلی مکران صورت گرفت است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار