روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

ترکیه بندر «آل‌سانجاک» ازمیر را واگذار می‌کند

دولت ترکیه به دلیل مشکلات اقتصادی تصمیم به واگذاری حقوق بهره‌برداری از بندر «آل‌سانجاک» ازمیر را به یک دولت حاشیه خلیج فارس گرفته است.
کد خبر: ۹۶۴۲۹

ترکیه بندر «آل‌سانجاک» ازمیر را واگذار می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از بلومبرگ؛  بندر آل سانجاک یک بندر چندمنظوره در سواحل دریای اژه ترکیه است. این پایانه با ظرفیت ۱.۱ میلیون TEU کانتینر، امکانات بسیار بالایی برای محموله خشک فله و کشتی‌های رو-رو دارد.  این بندر با عمق متوسط ​​​​حدود ۳۶ فوت، حدود دو هزار کشتی و ۹ میلیون تُن بار در سال را جابه‌جا می‌کند.

 بندر آل‌سانجاک از دهه ۱۹۸۰ تحت مدیریت راه آهن دولتی ترکیه (TCDD) بوده و متعلق به صندوق ثروت ترکیه است. البته در سال ۲۰۰۷ میلادی دولت به دنبال خصوصی شدن آن بود که در یک مناقصه، به ارزش حدود ۱.۳ میلیارد دلار واگذار شد. اما این معامله توسط دادگاه متوقف و تاکنون تحت مدیریت دولتی باقی مانده است.

دولت ترکیه اکنون به دنبال تغییر در نحوه اداره آن است. در همین راستا، دولت ترکیه در حال بررسی گزینه‌هایی برای واگذاری حقوق بهره برداری بندر به یکی از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس است. اگر دولت از خصوصی‌سازی قبلی تجربه اندوزی کند، می‌تواند میلیارد‌ها دلار درآمد ضروری را به همراه داشته باشد.

 باید توجه داشت که دولت ترکیه به دلار نیاز اساسی دارد. این کشور با کسری حساب جاری دائمی مواجه است و گام‌های جدی برای وارد کردن ارز خارجی برای جلوگیری از تکرار چالش‌های تجاری پاکستان، مصر و سریلانکا برمی‌دارد. چراکه وقتی ارز تمام شود، کشور دیگر نمی‌تواند برای واردات دلاری پرداخت کند.

به گفته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، این کشور قبلاً مقادیری «کمک» از کشور‌های دوست در خلیج فارس از جمله پنج میلیارد دلار سپرده نقدی از عربستان سعودی دریافت کرده است.

چالش‌های اقتصادی دولت ترکیه شامل تورم افسارگسیخته و کاهش شدید ارزش لیر ترکیه بوده که به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار