۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲

صید بیش از ۱۹ هزار تن کیلکا در دریای خزر/ تبدیل ۹۰ درصد صید کلیکا به پودر ماهی

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، گفت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده طی سال گذشته تا پایان فرودین ماه در مجموع ۱۹ هزار و ۱۰۸ تن کیلکا توسط  ۷۴ فروند شناور صید شده است که این آمار کاهش ۵ درصدی صید کیلکای دریای خزر را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۵۹۵۸

صید بیش از ۱۹ هزار تن  کیلکا در دریای خزر/  تبدیل 90 درصد صید کلیکا به پودر ماهی

رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا بیان داشت: بر اساس برآورد صورت گرفته توسط کمیته ملی آمار صید، از تاریخ ۱۵ خرداد ماه سال گذشته تا پایان  فرودین ماه امسال در مجموع ۱۹ هزار و ۱۰۸ تُن کیلکا در آب‌های دریای خزر صید شده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، افزود: در این مدت ۷۴ فروند شناور کیلکاگیر در آب‌های استان مازندران و گیلان به صید کیلکاماهیان دریای خزر اشتغال داشته‌اند.

وی خاطرنشان ساخت: آمار‌های اخذ شده حاکی از کاهش ۵ درصدی صید کیلکاماهیان دریای خزر در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن بوده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، شب‌های دریاروی را هفت هزار و ۸۰۰ شب برای کیلکاگیران عنوان کرد و گفت: متوسط میزان صید در هر شب دو هزار و ۴۳۵ کیلوگرم و سرانه صید هر شناور ۲۶۰ تُن بوده است.

نادری با اشاره به اینکه در آب‌های استان مازندران ۴۴ فروند شناور کیلکاگیر فعال بوده اند، اذعان داشت: سهم صید استان مازندران ۱۵ هزار تُن و سرانه صید هر شناور ۳۴۳ تُن اعلام شده است.

وی ادامه داد: همچنین سهم صید کیلکاماهیان دریای خزر در استان گیلان، چهار هزار تُن و سرانه صید هر شناور ۱۳۶ تُن اعلام شده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، کیلکا ماهیان از آبزیان ارزشمند و با ارزش غذایی و پروتئینی بالا در دریای خزر هستند که هم مورد مصرف تغذیه‌ای است و هم قابلیت استفاده در صنایع تولید پودر ماهی را دارد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، بیان داشت: بیش از ۹۰ درصد کیلکای صید شده در دریای خزر متأسفانه به مصرف پودر ماهی می‌رسد.

وی بیان داشت: از آنجا که کیلکا ماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متأسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.

عباسپور نادری با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه‌دار به آب‌های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.

عباسپور نادری در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: از دیگر ذخایر آبزی ارزشمند در دریای خزر ماهیان خاویاری است که ذخیره آن در وضعیت حساس و تحت مدیریت قرار دارد.

وی یادآور شد: با توجه به توافق سران پنج کشور حاشیه دریای خزر، صید تجاری این گروه از ماهیان ممنوع بوده و صید فقط با اهداف تحقیقاتی و جهت حفظ و بازسازی ذخایر انجام می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار