۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر پیشتاز در صادرات

ناظر گمرکات خوزستان گفت: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر ماهشهر به عنوان سازمان نمونه و پیشتاز در صادرات کالا‌های غیرنفتی در خوزستان معرفی شد.
کد خبر: ۹۵۶۹۴

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر پیشتاز در صادرات


بهروز قره‌بیگی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر ماهشهر سال گذشته با صادرات ۳.۱ میلیارد دلار بیشترین حجم صادرات کالاهای غیرنفتی خوزستان را به خود اختصاص داد.

وی گفت: گمرک بندر امام نیز با ۲.۷ میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی در مکان دوم در صادرات کالاهای غیرنفتی قرار گرفت.

ناظر گمرکات خوزستان افزود: گمرک خرمشهر با ۱۳۹ میلیون دلار، گمرک آبادان با  ۶۶ میلیون دلار، گمرک بندر چوئبده با ۸.۵ میلیون دلار و گمرک بندر اروند کنار ۸.۵ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی صادرات کالاهای غیرنفتی قرار گرفتند.

وی گفت: در مجموع کل مبادلات تجاری خوزستان در سال گذشته ۱۷.۲ میلیارد دلار برآورد شد که معادل ۱۵.۵ درصد کل مبادلات تجاری کشور است.

قره‌بیگی افزود: پارسال ۱۷.۵ میلیون تن کالاهای غیرنفتی  به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار از خوزستان صادر شده است که نسبت به مدت ماقبل آن از نظر وزنی هفت درصد و از نظر ارزشی تغییر نداشته است.

وی ادامه داد: در این مدت واردات کالا به استان ۱۸ میلیون تُن به ارزش ۱۰.۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ماقبل آن از نظر وزنی ۱۲ درصد کاهش و از نظر ارزشی پنج درصد رشد داشته است.

وی در خصوص کالای صادراتی گفت: میلگرد، تجهیزات نیروگاهی، کلینگر، ریفورمیت، میتل، میوه و تره بار از شمال استان، هیدرو کربن‌های سبک و سنگین، پلی وینیل کلراید، انواع پلیمرها و پلی اتیلن‌های سبک و سنگین مانند پلی اتیلن و پروپیلن، ماهی، بیلت و اسلب، تیرآهن، کلروساید و میعانات گازی مهمترین کالاهای صادراتی از خوزستان بوده است

وی با اشاره به کالاهای وارداتی از مرزهای استان ادامه داد: جو، ذرت، گندم، کنجاله سویا، روغن آفتابگردان، خوراک دام و طیور، مواد اولیه و تجهیزات خط تولید و کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای مهمترین اقلام وارداتی به کشور از گمرکات خوزستان بوده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار