۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

رشد ۷۱ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به صید ۶ هزار و ۲۵۹ تن انواع ماهیان استخوانی دریای خزر از ابتدای فصل صید تا پایان گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۷۱ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر است.
کد خبر: ۹۵۶۶۸

رشد ۷۱ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر

رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: صید ماهیان استخوانی دریای خزر از پانزدهم مهر ماه ۱۴۰۱ آغاز و به طور رسمی در تاریخ پانزدهم فرودین ماه امسال خاتمه یافت.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: با تصمیم کمیته مدیریت صید مرکز به برخی از شرکت‌های تعاونی فعال در بازسازی ذخایر، اجازه صید چند روز بیشتر داده شد.

وی با اشاره به اینکه طی فصل صید ماهیان دریای خزر در مجموع ۱۱۷ شرکت تعاونی صید پره در سه استان شمالی کشور فعالیت داشتند، گفت: بر اساس آمار نهایی از ابتدای فصل صید تا خاتمه در مجموع ۶ هزار و ۲۵۹ تن انواع ماهیان استخوانی در آب‌های استان‌های گلستان، مازندران و گیلان صید شده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۷۱ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر است.

عباسپور نادری، خاطرنشان ساخت: آمار‌های اخذ شده، متوسط صید در هر  پره کشی را ۶۶ درصد با افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در میان ترکیب صید ماهیان استخوانی دریای خزر، ماهی سفید گونه اقتصادی محسوب می‌شود، بیان داشت: ۴۷ درصد از مجموع صید ماهیان استخوانی دریای خزر طی فصل صید به اتمام رسیده به صید ماهی سفید، ۵۰ درصد به صید کفال ماهیان و مابقی به صید کپور و سایر گونه‌های استخوانی اختصاص داشت.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: ۱۳۶ هزار نفر صیاد در شمال و جنوب کشور به حرفه صیادی اشتغال دارند که حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها در شمال کشور و در کرانه‌های دریای خزر و مابقی نیز یعنی حدود ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سواحل خلیج فارس و دریای عمان فعال هستند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌ها و تشکل‌های صیادی می‌توانند به عنوان بازوان قدرمتمند شیلات در تحقق سیاست‌های کلان مدیریت ماهیگیری ایفای نقش کنند، اظهار داشت: در حال حاضر ۳۴۷ تعاونی صیادی در سواحل شمالی و جنوبی کشور به همراه هشت اتحادیه در هفت استان ساحلی و یک اتحادیه سراسری با تمرکز بر حوزه‌های صید و صیادی فعال هستند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران ادامه داد: از این تعداد حدود ۱۶۸ تعاونی صیادی مربوط به استان‌های ساحلی جنوب و حدود ۱۷۹ تعاونی صیادی مربوط به استان‌های ساحلی شمال هستند که در کنار شیلات برای دفاع از منافع جامعه صیادی  تلاش می‌کنند و به عنوان ظرفیت ارزشمندی برای کمک به فراهم سازی زمینه مناسب در تحقق سیاست‌ها وبرنامه‌های کلان مدیریت صید شیلات محسوب می‌شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار