۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱

حفاظت محیط زیست خلیج فارس؛ مستلزم تردد نفتکش‌ها در مسیر مشخص

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت تعیین مسیر‌های مشخص برای تردد نفتکش‌ها و شناور‌های صیادی و نیز ملزم نمودن شناور‌های صیادی به لنگراندای در خارج از زیستگاه‌های حساس ساحلی- دریایی تاکید کرد و گفت: مکان یابی و ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در مناطق نزدیک به سواحل جنوب کشور بر اساس توان اکولوژیک و ظرفیت برد زیستگاه‌های پیرامونی جهت رفع معضلات محیط زیست دریایی از ضروریات است.
کد خبر: ۹۵۳۶۳

حفاظت محیط زیست خلیج فارس؛ مستلزم تردد نفتکش‌ها در مسیر مشخص

 


مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا تردد و لنگراندازی کشتی ها، نفتکش ها و شناورهای کوچک و بزرگ را از عوامل مهم آسیب ها و آلودگی های زیست محیطی در دریاهای کشور عنوان کرد و گفت: هم اکنون شاهد برخورد نفتکش ها و قایقهای صیادی با پستانداران دریایی بزرگ و لاک پشتهای دریایی در خطر انقراض در دریاهای کشورمان هستیم.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: از سوی دیگر لنگراندازی انواع شناورها در زیستگاه های حساس ساحلی – دریایی باعث تخریب بخش بزرگی از محیط زیست دریایی و ساحلی کشورمان به ویژه در خلیج فارس شده است.

وی راهکار اساسی برای حل این مشکل زیست محیطی را هماهنگی بیشتر بین وزارتخانه ها و سازمان حفاظت محیط زیست در راستای التزام به قوانین و مقررات جاری و حاکم بر محیط زیست عنوان کرد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تعیین مسیرهای مشخص برای تردد نفتکش ها و شناورهای صیادی و نیز ملزم نمودن شناورهای صیادی به لنگراندای در خارج از زیستگاه ای حساس ساحلی- دریایی نیز در رفع این معضل زیست محیطی تاثیر گذار خواهد بود.

ذوالجودی در ادامه گفته های خود به آلودگی و تخریب محیط زیست دریایی ناشی از آب فاضلاب صنایع به دریا و نیز نشت نفت و مشتقات آن از سکوها و نفتکش ها، شناورهای کوچک و بزرگ و لوله های انتقال نفت فرسوده در آبهای جنوبی کشور اشاره کرد.

وی،آلودگی ناشی از اکوتوریسم و گردشگری و نیز آلودگی ناشی از آب توازن کشتی ها را عامل مهم دیگری در آلودگی دریاهای کشور عنوان کرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت به روزرسانی ادوات پایش و پاکسازی ساحل و دریا در صورت بروز حادثه و تعیین مسیر ترددی برای نفتکش‌ها تاکید کرد.

به گفته وی، ملزم نمودن کشتی ها به تخلیه آب توازن در مکان های مشخص توسط سازمان محیط زیست از دیگر ضروریات حفاظت از محیط زیست دریایی محسوب می شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به ضرورت مکان یابی و ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی در مناطق نزدیک به سواحل جنوب کشور بر اساس توان اکولوژیک و ظرفیت برد زیستگاه های پیرامونی جهت رفع معضلات محیط زیست دریایی اشاره کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار