۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱

همایش علمی و باستان شناسی جزیره خارگ برگزار شد/ رونمایی از دومین مولاژ آثار تاریخی در جزیره خارگ

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر از برگزاری همایش علمی‌فرهنگی و باستان‌شناسی در این جزیره خبر داد و گفت: در حاشیه این همایش از دومین مولاژ آثار تاریخی در این جزیره رونمایی شد.
کد خبر: ۹۴۷۴۵

همایش علمی و باستان شناسی جزیره خارگ برگزار شد/رونمایی از دومین مولاژ آثار تاریخی در جزیره خارگ

اسماعیل سجادی منش در گفتگو با خبرنگار مانا از برگزاری همایش علمی‌ فرهنگی و باستان‌شناسی در جزیره خارگ به عنوان یکی از مهمترین مواریث تاریخی خلیج فارس خبر داد و گفت: این همایش به مناسبت سومین نکوداشت روز خارگ با حضور اساتید برجسته حوزه‌های فرهنگی، تاریخی و باستان‌شناسی کشور در جزیره کهن خارگ برگزار شد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر افزود: در این همایش اساتیدی از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، پژوهشگاه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پایگاه ملی خلیج‌فارس و دریای مکران، دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر، پایگاه محور ساسانی فارس و دانشگاه شیراز، پارک علم و فنّاوری خلیج‌فارس و دانشگاه بولونیا ایتالیا به سخنرانی پرداختند.

وی ادامه داد: در این همایش با تاکید بر نقش جزیره خارگ در تمدن خلیج‌فارس و تاثیر آن بر دیگر قاره‌ها، فرهنگ و تمدن ایرانی در دیگر کشورها و نقش بنادر و جزایر، در این رابطه بررسی شد.

به گفته وی بنا به اعلام مدیر پایگاه میراث فرهنگی جزیره خارگ، در سال‌های اخیر آثار تاریخی جزیره خارگ سامان‌دهی، استحکام بخشی و مرمت شده است که می‌تواند به حفاظت فیزیکی این آثار کمک کند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر در ادامه گفته‌های خود با اشاره به رونمایی دومین مولاژ از آثار تاریخی استان بوشهر در جزیره خارگ، بیان داشت: در حاشیه همایش رویداد علمی، فرهنگی و باستان‌شناسی روز خارگ، نمونه کاشی بقعه میر محمد ابن حنفیه رونمایی شد.

سجادی منش با اشاره به اینکه بقعه میر محمد ابن حنفیه با کاشی‌های زرین فام دوره ایلخانی تزیین شده که مربوط به قرن هشتم هجری است، خاطرنشان کرد: ساخت و تولید یادمان‌ها و المان‌ها با بهره‌گیری از آرایه‌های معماری و فرهنگی منطقه نقش بسزایی در توسعه و ترویج فرهنگ و تمدن هر نقطه جغرافیایی دارد.

به گفته این مقام مسئول در استان بوشهر، اولین مولاژ آثار تاریخی استان بوشهر مربوط به بقعه متبرکه میر محمد ابن حنفیه است که در سال ۱۳۹۴ رونمایی شد و دومین اثر نیز کاشی زرین فام دوره ایلخانی همین بقعه است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار