۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱

ایجاد بندر شهر‌های شیلاتی در شمال و جنوب کشور

مدیر اداره  کل مطالعه و احداث بنادر صیادی سازمان شیلات ایران از اجرایی شدن پروژه ایجاد بندر شهر‌های شیلاتی «در بنادر صیادی شمال و جنوب کشور در قالب پروژه ملی و در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۹۴۴۹۷

ایجاد بندر شهر‌های شیلاتی در شمال و جنوب کشور

الیاس واحدی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در راستای ارتقای عملکرد بنادر صیادی و به دنبال آن رونق اقتصادی بیشتر برای صیادان بومی و جامعه محلی ساحل نشین، سازمان شیلات ایران تصمیم بر اجرایی شدن ایده ایجاد «بندر شهر‌های شیلاتی» گرفته است.

مدیر اداره کل مطالعه و احداث بنادر صیادی سازمان شیلات ایران، گفت: بر اساس مطالعات اولیه صورت گرفته طی پروژه‌های بندر شهر‌های شیلاتی، به غیر صید و تخلیه صید از طریق بنادر صیادی، این بنادر می‌توانند در نقش‌های گسترده تری ایفای نقش کنند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، تصریح کرد: در همین راستا از اراضی اطراف بنادر صیادی به عنوان ظرفیتی مهم جهت توسعه، رونق و تبدیل بنادر صیادی به کانون‌های اقتصادی مهم در مناطق ساحل‌نشین می‌توان بهره برد.

به گفته وی، در گام نخست می‌توان از بنادر صیادی به عنوان پشتیان اصلی آبزی پروری در دریا بهره برد، به گونه‌ای که با توسعه قفس‌های پرورش ماهی در دریا، بنادر صیادی پویاتر شده و فقط در زمینه صید مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرند.

وی با اشاره به کاهش سالانه ذخایر آبزیان دریا‌های کشور و ضرورت جایگزینی آبزی پروری در دریا به جای صیادی جهت حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان کشور، بیان داشت: این امر علاوه بر حفاظت محیط زیست، زمینه اشتغال بیش از پیش بومیان را نیز فراهم کرد و بسیاری از آنان را از صید غیرمجاز به سمت آبزی پروری سوق خواهد داد.

واحدی، ایجاد مراکز و صنایع عمل‌آوری و بسته بندی محصولات شیلاتی را در بنادر صیادی یکی دیگر از راه‌های توسعه اقتصادی بنادر صیادی عنوان کرد.

مدیر کل اداره مطالعه و احداث بنادر صیادی سازمان شیلات در ادامه ایجاد مزارع پرورش میگو در اراضی اطراف بنادر صیادی را به عنوان کارکرد مهم دیگر بنادر صیادی عنوان کرد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران همچنین یکی از طرح‌های قابل اجرای دیگر در «بندر شهر‌های شیلاتی» را موضوع گردشگری دریایی و ساحلی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بسیاری از بنادر صیادی کشور در مناطقی واقع شده‌اند که جاذبه بکر و منحصر به‌فرد طبیعی محسوب می‌شوند؛ لذا می‌توان از این پتانسیل جهت بهره گیری اقتصادی در زمینه گردشگری در کنار فعالیت‌های صیادی بهره گرفت.

وی در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: در همین راستا مطالعات گسترده‌ای از سوی سازمان شیلات ایران صورت گرفته و بنادر صیادی که از قابلیت گردشگری برخوردار هستند، شناسایی شده‌اند.

واحدی اظهار امیدواری کرد: با ایجاد بندر شهر‌های شیلاتی شاهد شکوفایی اقتصادی مناطق ساحل نشین، بومیان و صیادان باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار