۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷

هشدار سازمان IMO نسبت به ثبت جعلی و غیر‌قانونی کشتی‌ها

سازمان بین المللی دریانوردی ضمن هشدار به ثبت جعلی و غیر‌قانونی کشتی‌ها از کنوانسیون سازمان ملل متحد در زمینه حقوق دریا‌ها (UNCLOS) به عنوان قانون اساسی اقیانوس‌ها یاد کرد.
کد خبر: ۹۴۴۳۸

هشدار سازمان IMO نسبت به ثبت جعلی و غیر‌قانونی کشتی‌ها

به گزارش گروه بین الملل مانا به نقل از سایت IMO؛ در کنفرانس ارتباط  بین کنوانسیون سازمان ملل متحد در زمینه حقوق دریا‌ها به نام (UNCLOS) و وظایف IMO که در مقر سازمان بین‌المللی دریانوردی به مناسبت چهلمین سال تصویب این کنوانسیون به عنوان قانون اساسی اقیانوس‌ها برگزار شد، «کیتاک لیم» دبیرکل این سازمان طی سخنانی از کنوانسیون (UNCLOS) به عنوان بدنه جامع تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان ملل یاد کرد و گفت: این کنوانسیون ایمنی کارآیی و عملکرد زیست‌محیطی کشتیرانی بین‌المللی را در زمینه حفظ محیط زیست اقیانوسی تضمین می‌کند که عملیات جستجو، نجات، مسئولیت و جبران خسارت ناشی از حوادث اقیانوسی نیز در این کنوانسیون به خوبی دیده شده است.

«کیتاک لیم» ثبت جعلی و غیر‌قانونی کشتی‌ها به منظور تردد در اقیانوس‌ها را به عنوان یک چالش در عرصه کشتیرانی عنوان کرد و هشدار داد این کار آسیب‌های جدی به محیط‌زیست اقیانوسی وارد می‌کند که برخورد با این موضوع در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه گفت: ۴۰ سال از همکاری بین سازمان ملل و سازمان IMO که  در زمینه کنوانسیون حقوق دریا‌ها مشارکت جدی دارند، می‌گذرد که  در این گردهمایی چالش‌های حال و آینده پیرامون حفظ محیط زیست اقیانوسی توسط کشور‌های عضو مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: در زمینه قواعد و قوانین کنوانسیون حقوق دریا‌ها سازمان ملل پیرامون مسائل مربوط به ایمنی کشتی‌ها و جلوگیری از آلودگی آن‌ها IMO به عنوان سازمان صلاحیت‌دار تصمیم‌گیری کرد‌ه و گزارش‌های مربوط به سازمان را ارائه می‌کند.

«گیلیان گرانت» رئیس کمیته حقوقی IMO  نیز  نسبت به  ثبت جعلی کشتی‌ها انتقاد کرده و گفت: این موضوع در حال حاضر ضربۀ مهلکی بر محیط‌زیست اقیانوسی وارد می‌کند به همین جهت سازمان IMO به این موضوع در چارچوب UNCLOS نظارت کرده و برخورد می‌کند.

وی در ادامه گفت: IMO اقداماتی را برای جلوگیری از ثبت نام تقلبی کشتی‌ها انجام داده است، این رویه همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: گواهینامه‌هایی که به طور غیر‌قانونی توسط دولت و پرچم صادر شده‌اند کشتی‌ها و جان خدمه را به خطر می‌اندازند و  خطر آسیب زدن  به محیط زیست را افزایش می‌دهند.

به طور کلی کشتی‌هایی که گواهی جعلی دارند فعالیت‌های غیر‌قانونی را در اقیانوس‌ها انجام می‌دهند.

«فرناندا میلیکای» وزیر نمایندۀ دائم آرژانتین در سازمان بین‌المللی دریانوردی در این گردهمایی گفت: مهم این است که همه اعضای IMO خود را به اجرای کنوانسیون حقوق دریا‌ها ملزم بدانیم و به آن عمل کنیم.

«ولادیمیر جارس: مدیر بخش امور اقیانوس‌ها و حقوق دریا‌های سازمان ملل متحد در این زمینه گفت: UNCLOS یک توافق دو جانبه است که روابط متقابل بین سازمان ملل و کشور‌های عضو IMO  را متعادل می‌کند و سعی می‌کند با همکاری سازمان IMO چالش‌های موجود اقیانوسی را به فرصت تبدیل کند.

قاضی «توماس حیدر» نائب رئیس دادگاه بین‌المللی حقوق دریا (ITLOS) نیز در این گردهمایی طی سخنانی تأکید کرد: کارشناسان سازمان ملل، IMO و دادگاه بین‌المللی حقوق دریا‌ها در حال بررسی و مطالعه معاهدات جدیدی هستند که به معاهده UNCLOS در زمینه حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی دریایی اضافه شود.

قاضی «دیوید جی آتارد» دادگاه بین‌المللی حقوق دریا از نقش حیاتی IMO در توسعه و تدوین قوانین بین‌المللی دریایی در چهارچوب UNCLOS را مورد تاکید قرار داد.

پروفسور «Malgosia Fitzmaurice» استاد حقوق بین‌الملل عمومی، دانشگاه کوئین مری لندن نیز طی سخنانی گفت: UNCLOS به منظور پوشش دادن به قوانین اقیانوس و استاندارد‌های حال و آینده تدوین شده هنگامی که صحبت از حفاظت از محیط زیست دریایی می‌شود دولت‌ها بر اساس قانون تمام اقدامات لازم را باید انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه تدوین اعلامیه جهانی حقوق اقیانوس‌ها با تاکید بر کنوانسیون UNCLOS با حمایت IMO در حال انجام است خاطر نشان ساخت:  اعلامیه یک ساختار قانونی برای محافظت از اقیانوس‌ها و محافظت از آن می‌باشد که در واقع بازنگری در بند‌هایی از کنوانسیون UNCLOS خواهد بود که احتمالاً به روز نیست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار