۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵

اطلس باستان‌شناسی سواحل خلیج‌فارس تهیه می‌شود/ آغاز کاوش‌ها در جزیره کیش از آذر ماه

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: بر اساس مذاکراتی که با مدیرعامل منطقه آزاد کیش انجام شده است، با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با منطقه آزاد کیش، حفاری و کاوش‌ها از آذرماه سال‌جاری در جزیره حریره (کیش) از سر گرفته می‌شود.
کد خبر: ۹۴۲۶۴

اطلس باستان‌شناسی سواحل خلیج‌فارس تهیه می‌شود/ آغاز کاوش‌ها در جزیره کیش از آذر ماه

به گزارش مانا، مصیب امیری گفت: با توجه به دستور ویژه مهندس ضرغامی درباره ظرفیت‌های کیش در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری، ادامه کاوش‌ها در جزیرۀ حریره (کیش) با جدیت دنبال خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، افزود: بنیان جزیره حریره (کیش) به دوره ایلخانی بازمی‌گردد و تا دوره تیموری به عنوان بندرگاه، نقش فعالی داشته است و با کشورهای مختلف از جمله چین و آفریقا تبادلات اقتصادی و تجاری داشته است.
وی تأکید کرد: در جزیرۀ کیش چندین فصل حفاری انجام شده و مساحت فعلی جزیرۀ حریره بالغ بر ۱۲۰ هکتار است. آثاری که در چندین فصل کاوش به دست آمده شامل خانه اعیانی، بقایای حمام و مسجد جامع است. این مسجد ۱۲۰۰ مترمربع مساحت داشته که نشان از آبادانی شهر حریره می‌دهد. بیشتر بقایای این مسجد ایلخانی که از دل خاک بیرون آمده، قابل بازدید است.
امیری تصریح کرد: جزیرۀ حریره در گذشته نقش بندرگاه و تجاری داشته است. قبل از این جزیره، بندر سیراف از دوره ساسانی تا سلجوقی این نقش را ایفا می‌کرده و آباد بوده است. بعد از شهر حریره هم جزیره هرمز خصوصاً در دوره صفویه کارکرد بندر تجاری را ایفا کرده است. بندر سیراف و جزیره هرمز کارکرد اولیه خود را نتوانستند حفظ کنند، اما امروز جزیرۀ حریره (کیش) همچنان نقش تجاری و بازرگانی خود را با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعی دارد.
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بیان کرد: در جلسه‌ای که روز چهارشنبه ۱۸ آبان‌ ماه ۱۴۰۱ با مدیرعامل منطقه آزاد کیش و معاون گردشگری کیش برگزار شد درباره از‌سرگیری کاوش‌ها و حفاری‌ها در شهر حریره که بیشتر بر روی مسیر دسترسی‌ها و شبکه معابر متمرکز است، گفت‌وگو کردم تا بازدیدکنندگان زمانی‌که وارد شهر حریره می‌شوند، بتوانند کالبد معماری و شهرسازی را بیشتر درک کنند.
او ادامه داد: همچنین قرار است حفاری‌های ناتمام مسجد ایلخانی تکمیل شود و سعی می‌کنیم با کسب اطلاعات تاریخی بیشتر در برنامه میان مدت، بتوانیم ساختار معماری شهر را برای بازدیدکنندگان بیشتر معرفی و فرصت جدیدی را برای گردشگری ایجاد کنیم. با توجه با اینکه شش ماه از سال حفاری خواهیم داشت گردشگران می‌توانند با بازدید از شهر حریره، این کاوش‌ها را ببینند.
امیری اظهار کرد: در حال حاضر مسیر بازدیدها، تابلوهای معرفی و نورپردازی در حریره خوب اجرا شده است. موزۀ خوبی نیز در این شهر وجود دارد که امکان توسعه آن وجود دارد. همچنین قصد داریم مردم‌شناسی جزیره را با توجه به بخش‌های بومی آن انجام دهیم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: با توجه به زیرساخت‌های خوبی که در کیش وجود دارد، قصد داریم گردهمایی سالانه باستان‌شناسی را در این جزیره برگزار کنیم. همچنین با توجه به ظرفیت خوبی که پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حوزه آموزش دارد در صورت تمایل منطقه آزاد کیش می‌توانیم دوره‌های آموزشی برای هنرمندان هنرهای سنتی جزیره، راهنمایان گردشگری و هتلداران برگزار کنیم و گواهینامه برای آن‌ها صادر کنیم.

او ادامه داد: در سفر دو روزه خود به کیش از جزیرۀ هندورابی و بافت سنتی بومیان جزیرۀ کیش و اقامتگاه‌های بوم‌گردی این بافت بازدید کردم. این بافت از نظر مردم‌شناسی قابل بررسی است و قابلیت افزایش تعداد بوم‌گردی‌ها در این منطقه وجود دارد.

امیری با بیان اینکه مساحت جزیرۀ هندورابی ۲۰ کیلومتر است، تصریح کرد: جمعیت افراد ساکن در این جزیره ۱۲۰ نفر و شغل مردم آن ماهیگیری است. تاکنون در این جزیره مطالعات باستان‌شناسی انجام نشده و قرار است مطالعات باستان‌شناسی در راستای تهیه اطلس باستان‌َشناسی سواحل خلیج‌فارس از جزیره کیش و هندورابی شروع شود.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بیان کرد: هزینه مطالعات در جزیرۀ هندورابی با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و هزینۀ حفاری‌ها با منطقه آزاد کیش است. همچنین این جزیره ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد.

او افزود: پیش‌نویس تمامی موارد مطرح شده با مدیرعامل منطقه آزاد کیش تهیه و آماده شده است و در قالب تفاهم‌نامه‌ای به‌زودی امضا می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار