۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱

تلف شدن صد‌ها خرچنگ دریایی در مناطق ساحلی بحرکان هندیجان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان گفت:صد‌ها خرچنگ و آبزیان دریایی در مناطق ساحلی بحرکان هندیجان به علت آلودگی نفتی در منطقه تلف شدند.
کد خبر: ۹۳۸۹۳

تلف شدن صد‌ها خرچنگ دریایی در مناطق ساحلی بحرکان هندیجان

مصطفی حق‌زاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که منشاء آلودگی نفتی در سواحل منطقه، نشت نفت از سکوی نفتی بحرکان متعلق به  شرکت فلات قاره وابسته به شرکت ملی نفت ایران که در سال‌های گذشته نیز سابقه داشته بوده است.

وی با بیان اینکه در چند روز اخیر اقدام‌های لازم برای پاکسازی لکه نفتی در سواحل بحرکان هندیجان انجام نشده است افزود: تصاویر و مستندات لازم به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارسال شده است.

رئیس حفاظت محیط زیست هندیجان، مهمترین عوامل آلودگی آب‌های منطقه را سکو‌ها و مخازن نفتی و تردد شناور‌ها بیان کرد و افزود: این عوامل باعث کاهش تنوع زیستی و مرگ و میر آبزیان و حتی مهاجرت آن‌ها از منطقه می‌شوند.

حق‌زاده با بیان اینکه هر سال سه مرتبه شاهد آلودگی لکه‌‎های نفتی در سواحل هندیجان هستیم ادامه داد: آخرین بار زمستان پارسال بود که نتیجه و بررسی آلودگی نفتی مشخص کرد مربوط به سکوی نفتی مستقر در بحرکان است.

وی اظهارداشت: آلودگی‌های نفتی به ماسه‌های ساحل می‌چسبند و جمع‌آوری آن‌ها دشوار است؛ این آلودگی‌ها که وارد سواحل هندیجان می‌شوند، معمولاً به دلیل جریانات جزر و مدی، قسمت غربی اسکله صیادی بحرکان را آلوده می‌کنند که باعث مرگ و میر آبزیان شده و روی کار صیادان تاثیر می‌گذارد.

گفته می‌شود در پی آلودگی نفتی در ساحل بحرکان هندیجان بسیاری از صیادان محلی نتوانستند به صید و صیادی بپردازند و به ناچار خانه نشین شدند.

صیدگاه بحرکان هندیجان یکی از صیدگاه‌های مهم در خلیج فارس است. صیادان هندیجانی هر سال حدود ۱۷ هزار تن ماهی و میگو از این صیدگاه صید می‌کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار