به گزارش گروه بین الملل مانا به نقل از لویدز لیست؛ نرخ روزانه کشتیهای کیپ سایز در تاریخ اول سپتامبر ۲۰۲۲ در منطقه اقیانوس اطلس سه رقمی شد که کارشناسان بورس بالتیک از آن به عنوان بدترین روز تاریخ فعالیت کشتیهای کیپ سایز نام میبرند.
بر اساس این گزارش نرخ روزانه سفرهای رفت و برگشت چین و برزیل نیز به ۲۶۴۰ دلار در روز کاهش یافت.
در حالی کشتیهای کیپ سایز در مسیر رفت و برگشت اقیانوس اطلس یه رقم ۹۴۴ دلار در روز دست یافتند که این رقم در مارس ۲۰۱۶ حدود ۱۰۱۵ دلار بود.
تحلیلگر مؤسسه Lorenzten & Co در گزارشی پیرامون سقوط نرخهای فلهبر بزرگ گفت: هر گونه افزایشی در نرخ روزانه کشتیهای فلهبر به بهبود اقتصاد چین متصل است، زیرا تعیین قیمت فولاد و واردات سنگ آهن در دست این کشور است همچنین معدنچیان استرالیا و بزریل در تعیین نرخها مؤثر هستند.
از سوی دیگر کاهش ازدحام بنادر در پایین آمدن قیمت کشتیهای فلهبر نقش دارد.
یکی از مدیران مؤسسه Breakwave Advisors نیز در این زمینه گفت: چهار ماه تا پایان سال ۲۰۲۲ باقی مانده و برای اینکه کشتیهای کیپ سایز به نرخهای سود آور بازگردند باید کازهای بزرگی انجام شود.
شایان ذکر است کشتیهای کیپ سایز از کشتیهای پاناماکس و سوئزماکس بزرگتر بوده و ظرفیت آنها بین ۸۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ تُن متغیر است.