به گزارش مانا، در تازهترین ردهبندی، بندر ملک عبدالله عربستانسعودی، بندر صلاله در عمان، بندر حمد در قطر و بندر خلیفه در ابوظبی در صدر رتبهبندی قرار دارند. بندر اسلامی جده عربستانسعودی نیز در جایگاه هشتم قرار گرفت.
این رتبهبندی بر اساس مدت زمانی است که کشتیها برای تکمیل بار در طول سال۲۰۲۱ در بندر سپری کردند، سالی که شاهد ازدحام بندری بیسابقه و اختلال در زنجیره تامین جهانی بود.
کارشناسان بانک جهانی سرمایهگذاریهای سنگین کشورهای شورای همکاری خلیجفارس در زیرساختها و فناوری بندر کانتینری را عاملی کلیدی در توفیق آنان میدانند. بیش از ۸۰درصد حجم تجارتجهانی کالا از طریق دریا انجام میشود. از این میان، تقریبا ۳۵درصد از کل حجم کالای مبادلهشده و بیش از ۶۰درصد ارزش تجاری کالاهای مبادلهشده، در کانتینرها حمل میشود.
موفقیت چشمگیر کشورهای حوزه خلیجفارس در حالی شکل میگیرد که تقریباً تمامی سواحل شمالی خلیجفارس در اختیار ایران است و کشور از موقعیت بینظیری در این منطقه برخوردار است. ارزیابیهای مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی ایران حاکی از آن است که تحریم و توسعهنیافتگی زیرساختهای بنادر کشور باعث شده تا نامی از بنادر ایران به میان نیاید. فاصله ایران در چنین زیرساختهایی نه با جهان که با منطقه هم بهشدت در حال افزایش است./ دنیای اقتصاد