۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳

توسعه تجارت خارجی ایران با سوریه در گرو اتصال خط آهن خرمشهر به بصره

رئیس اتاق بازرگانی اهواز و عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و سوریه گفت: توسعه تجارت خارجی ایران با سوریه در گرو اتصال خط آهن خرمشهر به بصره است.
کد خبر: ۹۳۱۲۴

توسعه تجارت خارجی ایران با سوریه در گرو اتصال خط آهن خرمشهر به بصره


شهلا عموری در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: مهمترین مانع تجارت دو کشور ایران و سوریه‌، حمل‌ونقل از طریق ترکیه است که اتصال خط راه‌آهن عراق به شبکه ریلی کشور می‌تواند این مشکل را حل کند.

ویگ گفت: اتصال خط آهن خرمشهر به بصره، حتی تجارت خارجی با عراق و کشورهای شرقی مدیترانه را افزایش خواهد و از فشار تحریم های غیرقانونی خواهد کاست و هم اینکه فشارهای احتمالی ترکیه را منتفی می‌کند.

عموری افزود: در اینجا نباید از مزیت بزرگ همسویی سیاسی سه کشور عراق، ایران و سوریه غافل ماند زیرا اگر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی این سه کشور به خوبی فعال شود بسیاری از موانع تجارت منطقه‌ای نیز زدوده خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز در ادامه خواستار سرعت بخشیدن به روند اتصال خط آهن شلمچه به بصره شد و افزود: احداث خط 35 کیلومتری خط آهن‌، ایران را به کشورهای شرقی مدیترانه متصل خواهد کرد و حضور ایران در بازارهای شمال آفریقا را مهیاتر خواهد کرد.

خانم عموری ابراز امیدواری کرد خط آهن خرمشهر به بندر بصره تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

بنیاد مستضعفان و چند شرکت ایرانی در پروژه خط آهن شلمچه به بصره فعال هستند.

مهمترین مانع کُندی این پروژه احداث پل متحرک بر روی شط العرب است که تردد کشتی ها را در این آبراه با محدودیت هایی روبه‌رو خواهد کرد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار