۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷

کشف یک کشتی تاریخی سلطنتی

کشف یک کشتی تاریخی سلطنتی
محققان از بقایای یک کشتی چندصدساله سلطنتی رونمایی کردند که سال‌ها پیش کشف شده است.
کد خبر: ۹۳۰۹۶

به گزارش مانا و به نقل از رویترز، روز جمعه، محققان از بقایای کشتی سلطنتی رونمایی کردند که حامل یک ولیعهد بوده و بیش از ۳۰۰ سال پیش در سواحل شرقی بریتانیا غرق شده است. البته خبر کشف این کشتی با هدف حفاظت آن، به مدت ۱۵ سال مخفی نگه داشته شده بود.

 زمانی که کشتی به نام «گلاستر» در سال ۱۶۸۲ میلادی پس از برخورد با یک ساحل شنی در سواحل شرقی بریتانیا غرق شد،‌ پادشاه «جیمز دوم» انگلستان، که در آن زمان به عنوان «دوک یورک» شناخته می‌شد توانست از آن نجات پیدا کند. او در نهایت به پادشاه انگلستان تبدیل شد و سه سال بعد به عنوان پادشاه «جیمز هفتم» در اسکاتلند شناخته شد.

به گفته «کلر جوویت» استاد دانشگاه رشته تاریخ فرهنگ دانشگاه «ایست آنگلیا»، این اکتشاف تغییرات اساسی را در برداشت ما از تاریخچه اجتماعی،‌ سیاسی و دریانوردی قرن هفدهم ایجاد خواهد کرد.

«جوویت» بیان کرد: « این اکتشاف نمونه‌ بارزی از یک میراث فرهنگی مربوط به دریا است که از اهمیت ملی و بین‌المللی برخوردار است.»

این کشتی غرق‌شده در «گریت یارموث» قرار داشت و پیش از آنکه دو برادر غواص آن را در سال ۲۰۰۷ کشف کنند، کسی از موقعیت مکانی این کشتی اطلاعی نداشت.

با کاوش در داخل این کشتی‌غرق‌شده آثار تاریخی مختلفی کشف شده‌ است. از جمله این آثار، به یک بطری شیشه‌ای می‌توان اشاره کرد که نشان خاندان «لگ»، اجداد «جورج واشنگتن» نخستین رئیس‌جمهور ایالات متحده بر روی آن وجود دارد.

به گفته «جوودیت» به دلیل اینکه کشتی با سرعت زیادی غرق شده است،‌ هیچ یک از خدمه فرصت حمل وسیله‌ای را نداشتند و به همین دلیل این کشتی‌غرق‌شده را یک کپسول زمان حیرت‌انگیز می‌توان در نظر گرفت.

از دیگر آثار تاریخی که در این کشتی کشف‌ شده‌اند به تجهزیات دریانوردی،‌ اموال شخصی و لباس می‌توان اشاره کرد.

محققان تخمین ‌می‌زنند در حادثه غرق شدن این کشتی حدود ۱۳۰ تا ۲۵۰ نفر جانشان را از دست داده‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار