۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶

۲۴ هزار میلیارد تومان؛ ارزش صید آبزیان دریایی کشور

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: میزان تولید آبزیان کشور در سال گذشته یک میلیون و ۲۶۹ هزار تن بوده که از این میزان ۵۶ درصد سهم صید از دریا است.
کد خبر: ۹۲۴۲۷

۲۴ هزار میلیارد تومان؛ ارزش صید آبزیان دریایی کشور

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: میزان صید از دریا‌ها ۷۱۵ هزار تُن بود که ۱۴۱ هزار صیاد  با استفاده از ۱۱ هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی از آب‌های خلیج فارس، دریای عمان، دریای خزر، آب‌های اقیانوسی و بین المللی برداشت کرده‌اند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ارزش صید کل آبزیان دریایی کشور در سال گذشته به قیمت عمده فروشی در بنادر و اسکله ها، بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم نسبت سال قبل آن ۴۸ درصد افزایش را  نشان می‌دهد و این امر با توجه به کاهش پنج درصدی میزان صید سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، اتفاق افتاده است.

به گفته وی، به رغم تورم ۳۹ درصدی قیمت‌ها در گروه "خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات"، متوسط قیمت عمده فروشی یک کیلوگرم ماهی دریایی نسبت به سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته، در واقع میانگین کل قیمت آبزیان سال ۹۹ حدود ۱۷ درصد بیشتر از تورم بوده است.

آخوندی بیان داشت: با توجه به رشد ۴۸ درصدی کل ارزش صید کشور، ارزش صید در آب‌های شمال به دلیل کاهش ۱۲ درصدی میزان صید، ۳۲ درصد افزایش داشته و در آب‌های جنوب نیز با توجه به کاهش پنج درصدی میزان صید، ارزش صید در آب‌های جنوب با ۴۹ درصد افزایش همراه بوده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران همچنین تاکید کرد: سهم آب‌های شمالی کشور از کل ارزش صید کشور حدود چهار درصد و سهم آب‌های جنوبی ۹۶ درصد است.

به گفته وی، از کل ارزش صید کشور در سال گذشته، ۴۸ درصد سهم سطح زیان درشت، ۴۴ درصد کفزیان، سه درصد ماهیان استخوانی، سه درصد میگو و دو درصد باقی‌مانده سهم سطح زیان ریز، کیلکا ماهیان، فانوس ماهیان و ماهیان خاویاری بوده است.

وی با اشاره به میزان کل ارزش صید کشور در سال گذشته تصریح کرد:  ۳۹.۵ درصد سهم استان سیستان و بلوچستان، ۳۵.۲ درصد استان هرمزگان، ۱۱.۴ درصد استان بوشهر، ۱۰.۲ درصد استان خوزستان، ۲ درصد استان گیلان، ۱.۵ درصد استان مازندران ۰.۲ درصد سهم استان گلستان بوده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: استان هرمزگان با ۴۴ درصد میزان صید، رتبۀ اول و سیستان و بلوچستان با ۳۶ درصد در رتبۀ دوم صید در کشور قرار دارند. همچنین، گروه ماهیان سطح زی درشت با ۳۱۷ هزار تن (چهار درصد) و کفزیان با ۲۵۲ هزار تن (۳۵ درصد) از نظر گروه زیستی آبزیان، رتبۀ اول و دوم میزان صید را به خود اختصاص داده اند.

ایشان اظهار داشتند: دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان ۸۰ درصد صید آب‌های کشور را به خود اختصاص داده اند و ۷۹ درصد ترکیب  صید آب‌های جنوب کشور، سطح زی درشت و کفزیان بوده است.

صید عمده در استان خوزستان را کف‌زیان با ۷۰ درصد به خود اختصاص می‌دهد، به همین دلیل بیشترین میزان ارزش صید با ۷۸ درصد در این استان متعلق به کف‌زیان است. از این نظر هرمزگان با ۵۲ درصد در رتبۀ دوم قرار دارد. در استان‌های سیستان و بلوچستان و بوشهر، بیشترین میزان ارزش صید با ۶۴ و ۵۲ درصد متعلق به سطح زیان درشت است که البته ترکیب گونه‌های آن‌ها متفاوت است؛ در استان بوشهر در این گروه ماهی شیر بیشترین فراوانی را دارد در حالی که در سیستان و بلوچستان هوور مسقطی و گیدر سهم عمده را دارند، گونه‌هایی که در بوشهر و خوزستان یافت نمی‌شود.

مختار آخوندی بیان داشت: اگرچه از نظر میزان صید استان هرمزگان با ۴۴ درصد میزان کل کشور رتبه اول را به خود اختصاص داد، ولی از نظر میزان ارزش صید، استان سیستان و بلوچستان با ۳۹.۵ درصد ارزش صید کشور رتبه نخست کشور را از آن خود کرد.

وی خاطرنشان ساخت: ماهیان سطح زی ریز (ساردین و متو ماهیان) حدود ۱۲ درصد صید کشور را تشکیل می‌دهد، ولی در مقابل فقط ۱.۴ درصد ارزش صید آبزیان کشور را دارا می‌باشد و عمدتاً تبدیل به پودر ماهی می‌شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران عنوان داشتند که ۱۰.۱ درصد ارزش صید کشور سهم گونه شیر، ۷.۸ درصد هوور، ۷.۲ درصد گیدر (زردباله)،  ۶.۸ درصد هوور مسقطی و  ۶.۵ درصد یال اسبی بوده است در واقع حدود ۴۰ درصد ارزش صید کشور را این پنج گونه به خود اختصاص دادند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار