۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰

گوترش: جهان به حفاظت از اقیانوس ها در برابر بحران آب و هوایی نیاز دارد

آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل گفت، کره زمین با بحران سه گانه اختلال آب و هوایی، از دست رفتن تنوع زیستی و آلودگی مواجه است و بیشترین فشار بر اقیانوس‌ها وارد است.
کد خبر: ۹۲۱۷۸

گوترش: جهان به حفاظت از اقیانوس ها در برابر بحران آب و هوایی نیاز دارد

به گزارش مانا، تارنمای سازمان ملل متحد نوشت: گوترش روز جمعه در یک پیام تصویری به اجلاس «اقیانوس واحد»  هشدار داد، یخ های قطبی در حال آب شدن هستند و الگوهای آب و هوایی رو به تغییر است. از آنجایی که اقیانوس‌ها نقش بسیار بزرگی را در جذب کربن و گرما برعهده دارند، با گرم تر شدن و اسیدی شدن بیشتر اکوسیستم آن آسیب می بییند.

وی در این کنفرانس که در شهر ساحلی «برست» برگزار شد گفت: جوامعی که به اقیانوس ها متکی‌اند نیز در حال آسیب دیدن هستند. بیش از دو میلیارد نفر به تنوع زیستی ساحل و دریایی برای تامین معاش خود نیاز دارند.

دبیر کل سازمان ملل، تصویر تیره و تازه ای را از کاهش گونه‌های جانوری، نابودی صخره های مرجانی، اکوسیستم ساحلی  ارائه داد و گفت این مناطق به «مناطق گسترده مرده ای»  و به محل انباشت و دفن فاضلات تبدیل شد‌اند و ضایعات پلاستیک دریاها را در برگرفته است.

همچنین فعالیت مخرب شیلات در کنار اقدامات غیرقانونی و گزارش نشده ماهیگیری ذخایر ماهی‌ها در دریاها را تهدید می کند.

دبیر کل ضمن تاکید بر تغییر چنین رویه‌ای گفت: ۴۰ سال از امضای کنوانسیون حقوق دریاها می گذرد و اهمیت اطمینان از مقررات حقوقی در اقیانوس ها را مورد تأکید قرار داد.

گوترش درباره کنفرانس دومی درباره اقیانوس‌ها که از ۲۷ ژوئن تا اول ژوئیه (خرداد و تیر) به میزبانی سازمان ملل در لیسبون برگزار می شود، گفت: این کنفرانس فرصتی برای تحکیم نقش اقیانوس‌ها در تلاش‌های جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و اجرای توافق پاریس در زمینه آب و هوایی است.

وی بر ضرورت  مشارکت مؤثرتر برای رسیدگی  به آلودگی دریایی و توسعه انرژی تجدید شدنی ساحلی که امکان دستیابی به انرژی پاک را فراهم می کند و استفاده کمتر از سوخت فسیلی در اقتصاد اقیانوسی تاکید کرد.

با توجه به این که ۹۰ درصد از تجارت از طریق دریاها انجام می شود، گوترش گفت: کشتیرانی در دریاها حدود سه درصد از آلودگی ناشی از انتشار گاز دی اکسید کربن در دریاها را تشکیل می دهد.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که برای توسعه اقتصاد اقیانوسی پایدار به همکاری جهانی و سرمایه گذاری در کنار حمایت بیشتر از علوم اقیانوسی نیاز هست تا اقدامات ما بر اساس دانش و درک اقیانوس‌ها باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار