۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲

تخریب ۴۰ درصدی قلعه پرتغالی‌های هرمز در اثر سیل/ تخریب جدی در بافت تاریخی بندر کنگ

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان ضمن اعلام برآورد ۳۰ میلیارد تومانی به آثار تاریخی استان بر اثر سیل، گفت: بافت تاریخی بندر کنگ واقع در نزدیکی ساحل این شهرستان، بافت تاریخی بندر لافت و قلعه پرتقالی‌های جزیره هرمز از جمله مهمترین آثاری هستند که آسیب جدی به آن‌ها وارد شده است.
کد خبر: ۹۱۸۵۴

تخریب ۴۰ درصدی قلعه پرتغالی‌های هرمز در اثر سیل/ تخریب جدی در بافت تاریخی بندر کنگ

عباس نوروزی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: آخرین برآورد اعلام شده توسط کارشناسان میراث فرهنگی استان، برآورد خسارات وارده به آثار تاریخی استان به ۳۰ میلیارد تومان رسیده است که این رقم ممکن است باز هم در ادامه پایش‌های در حال انجام افزایش بیشتری داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز را یکی از مهمترین آثار تاریخی استان اعلام کرد که در اثر سیل دچار بین ۳۰ تا ۴۰ درصد دچار آسیب دیدگی شده است.

وی با بیان اینکه حیاط قلعه سراسر دچار آب گرفتگی شده است، بیان داشت: با توجه به قرار گیری قلعه در مجاورت ساحل و هم سطح بودن آن با دریا، انجام اقدامات اظطراری برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به این قلعه در مقایسه با سایر آثار تاریخی استان از پیچیدگی بیشتری برخوردار است.

به گفته نوروزی، به دلیل تداوم طغیان آب دریا به داخل قلعه امکان حفر گودال برای خروج آب‌ها وجود ندارد و وجود آب‌های زیرسطحی که در اثر طغیان آب دریا به وجود آمده باعث نفوذ آب به تمام قلعه و در ادامه روز‌های آتی باعث افزایش آسیب‌های بیشتر به قسمت‌های مختلف قلعه خواهد شد.

وی در ادامه گفته‌های خود اذعان داشت: بر اساس پیمایش‌های صورت گرفته، بافت بندر تاریخی کنگ که در نزدیکی ساحل قرار گرفته نیز دچار آسیب‌های جدی شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، یادآور شد: بر اساس گزارش‌های رسیده از قشم، بافت بندر تاریخی لافت نیز تا حدود دچار خسارت شده است.

نوروزی تاکید کرد: با توجه به‌شدت باران‌های اخیر و سیلابی شدن رودخانه‌ها، آثار تاریخی شهرستان میناب از جمله قلعه هزاره، قلعه گوربند و قلعه کردر نیز آسیب دیده‌اند.

این مقام مسول در استان هرمزگان با اشاره به اینکه قلعه مغویه در شهرستان بندرلنگه نیز در اثر باران‌های سیل‌آسا آسیب‌دیده است، افزود: در شهرستان بستک هم به قلعه و حمام خان آسیب وارد شده است.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین قلعه کمیز در رودان نیز به دلیل بارش باران شدید و جاری شدن سیلاب آسیب و خسارت دیده است.

وی در ادامه در خصوص وضعیت قلعه پرتغالی‌های قشم نیز گفت: از آنجا که این حفاظت از این قلعه در حوزه اختیارات منطقه آزاد قشم است، گزارشی در خصوص وضعیت این قلعه نداریم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، تاکید کرد: پیماش‌ها در سطح استان و جزایر برای برآورد خسارات وارده به آثار تاریخی ادامه دارد و به احتمال زیاد در روز‌های آینده میزان آسیب‌ها و برآرود خسارات افزایش خواهد یافت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار