۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳

تعمیرات اساسی ایستگاه جزر و مد سنجی در بنادر هرمزگان

تعمیرات اساسی ایستگاه جزر و مد سنجی در بنادر هرمزگان
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تعميرات اساسي، به روز رساني و راه اندازی چهار ایستگاه جزر و مد سنجی در بنادر شهید رجایی، لنگه، کیش و شهید ذاکری قشم خبر داد.
کد خبر: ۹۱۷۰۷

"علی‌رضا محمدی‌کرجی‌ران" در گفتگو با خبرنگار مانا؛ هدف از نصب و راه اندازی این چهار ايستگاه‌ را پایش نوسانات تراز سطح آب و امکان تحلیل داده‌های جزر و مد سنجی و بهره‌گیری از  آن در عمليات دريايي و بندري و همچنين استفاده در مطالعات دريايي عنوان کرد.
 
وی با بیان اینکه داشتن اطلاعات تغییرات تراز دریا لازمه پیش‌بینی دقیق‌تر جزر و مد بوده  و این امر در پهلو‌دهی کشتی‌ها در بنادر و ساخت موج شکن‌ها و ساير سازه‌هاي دريايي نقش بسزایی ایفا می کند، بیان داشت: ایستگاه‌های مذکور دارای یک سنجنده مکانیکی  و يك سنجنده راداري است که وظیفه آن خواندن اطلاعات سطح آب در هر ۱۰ دقیقه یکبار بوده و اطلاعات احصا شده از طریق یک دستگاه داده نگار ذخیره و جمع‌آوری می‌شود.
 
مدیر منطقه ویژه اقتصادی مجتمع بندری شهید رجایی از دیگر مزایای  برخورداری از اطلاعات جزر و مد سنجی به استفاده داده‌ها  در تمامی فعالیت‌های مرتبط با محیط دریا، همانند هیدروگرافی و محاسبات سطوح جزر و مدی برای استفاده در امور مهندسی سواحل و ایمنی دریانوردی و تعیین چارت دیتوم منطقه(جانمایی نقاط کنترل ارتفاعی ایستگاه‌های پایش تراز سطح دریا) به طور مستقیم اشاره کرد و افزود: خروجی اطلاعات ایستگاه‌ها به صورت فایل‌های اکسل شامل تاریخ، ساعت و میزان سطح آب، استخراج و محاسبات لازم بر روی آن صورت انجام می‌گیرد.
 
محمدی‌کرجی‌ران از دیگر اقدامات انجام  شده برای ترازیابی و تصحیح دقیق اطلاعات جزر و مدی به احداث سازه‌هاي مربوط به ۳۲ عدد بنچ مارك ماندگار در اطراف ایستگاه‌های مذکور اشاره کرد.
 
به گفته وی، در حال حاضر برای رصد وضعیت ایستگاه‌های جزر و مد سنجی، بازدیدهای دوره‌ای دو ماهه، شش ماهه و یک‌ساله در نظر گرفته شده که توسط کارشناسان متخصص شاغل در اداره مهندسی سواحل این اداره کل انجام می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار