۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹

تخصیص بودجه انتقال آب دریای خزر به سمنان در برابر مخالفت سازمان محیط زیست!

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای پروژه انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران بودجه اختصاصی در نظر گرفته شده  و این در حالی است که رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت خود را با این طرح در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود.
کد خبر: ۹۱۶۵۱

تخصیص بودجه انتقال آب دریای خزر به سمنان در برابر مخالفت سازمان محیط زیست!

به گزارش خبرنگار مانا، در متن لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس به فلات مرکزی کشور، ردیف بودجه اختصاصی در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت خود را با طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در جمع خبرنگاران  اعلام کرده بود؛ در این لایحه آمده است که انتقال آب از دریای خزر به منظور تأمین آب مورد نیاز برای صنعت و شرب صورت می‌گیرد.

علی سلاجقه در نشست خبری خود در ۲۵ آبان ماه امسال درباره آخرین وضعیت انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی گفته بود: تجارب انتقال آب بین‌حوضه‌ای در دنیا موفق نبوده است و خوشبختانه درباره انتقال آب دریای خزر نیز  بودجه‌ای اختصاص نیافته است.

با وجود اینکه طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای که در خوزستان، اصفهان، یزد و کاشان انجام شده است با شکست مواجه شده و باعث ایجاد مشکل و حتی بحران در استان‌های مبدا و مقصد پروژه انتقال آب شده است، علت و منطق اصرار به اجرای مجدد چنین طرح‌های انتقال آبی با صرف بودجه‌های کلان مشخص نیست.

همچنین بر اساس تحقیقات کارشناسان، آب دریای خزر نیز در قرن حاضر بین ۹ تا ۱۸ متر پایین می‌رود که این مسأله نیز در صورت اجرایی شدن طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران می‌تواند تشدید شود.

حال باید دید که واکنش سازمان‌های ناظر به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست به تخصیص بودجه برای طرح‌های انتقال آب که به عقیده بسیاری از کارشناسان محیط زیست پروژه‌ای اشتباه و مخرب است چه خواهد بود؟

ارسال نظرات
آخرین اخبار