۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲

پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب ناصری خرمشهر

رئیس اداره دامپزشکی خرمشهر گفت: هیچ گونه مورد مشکوکی از مرگ و میر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب ناصری خرمشهر مشاهده نشد.
کد خبر: ۹۱۶۱۱

پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب ناصری خرمشهر

محمد فخری زاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: در این طرح همه بخش‌های تالاب ناصری خرمشهر با همکاری کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست مورد رصد و پایش قرار گرفت.

وی پایش بیماری‌های مختلف در سطح تالاب ها را از وظایف مهم دامپزشکی و محیط زیست برشمرد و افزود: در این پایش که به منظور بررسی وضعیت پرندگان بومی و غیر‌بومی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب های خرمشهر انجام شد هیچ گونه مورد مشکوکی از مرگ و میر بین پرندگان مشاهده نشد.

فخزی زاده ادامه داد: تالاب ها مکان امن و استراحتگاه مناسبی برای پرندگان به شمار می رود که با ورود پرندگان مهاجر احتمال انتقال و شیوع این نوع بیماری افزایش می‌یابد از این رو پایش و کنترل زیستگاه‌های آبی و کنار آبزی به عنوان یکی از کانون‌های شیوع این بیماری اهمیت دارد.

چندی پیش نیز پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خورهای ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) انجام شد و موردی از این بیماری مشاهده نشد.

با سرد شدن عرض‌های شمالی‌، مهاجرت پرندگان به مناطق گرمسیری و تالاب‌های خوزستان از مهرماه شروع شده است و در فروردین ماه با گرم شدن هوا‌، پرندگان به مناطق سردسیر عرض‌های شمالی کرۀ زمین مهاجرت می‌کنند.

هم اکنون هزاران پرنده مهاجر در تالاب‌ها‌، برکه‌ها‌، خورها‌، کنار رودخانه و پهنه‌های دریایی خوزستان در حال زمستان گذرانی هستند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار