۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷

ایجاد دومین مرکز درمانی فوک خزری کشور کنسل شد/ عدم توجه مسئولان به حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده گفت: راه ‌اندازی دومین مرکز درمانی فوک خزری در استان گیلان و سواحل غربی دریای خزر که قرار بود به منظور حفاظت بیشتر از تنها پستاندار دریای خزر صورت گیرد به دلیل عدم همکاری سازمان‌های شیلات و محیط زیست، کنسل شد.
کد خبر: ۹۱۵۲۹

ایجاد دومین مرکز درمانی فوک خزری کشور کنسل شد/ عدم توجه مسئولان به حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر

دکتر امیر صیاد شیرازی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در راستای حفاظت بیش از پیش از فوک خزری و بر اساس توافقات صورت گرفته با سازمان‌های محیط زیست و شیلات قرار بود، دومین مرکز درمانی فوک خزری کشور در استان گیلان راه اندازی شود.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده گفت: راه‌ اندازی دومین مرکز درمانی فوک خزری در استان گیلان و سواحل غربی دریای خزر که قرار بود به منظور حفاظت بیشتر از تنها پستاندار دریای خزر صورت گیرد به دلیل عدم همکاری سازمان های شیلات و محیط زیست، کنسل شد.

به گفته وی، بر اساس مذاکرات صورت گرفته با سازمان‌های مذکور قرار بود ساختمان کوچکی حتی در قالب کانکس به منظور ایجاد این مرکز مهم حفاظت از فوک خزری در استان گیلان در اختیار مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری قرار گیرد.

این فعال محیط زیست دریای خزر خاطرنشان ساخت: اما متاسفانه دو سازمان مذکور، مکانی را برای ایجاد این مرکز در اختیار مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری قرار ندادند.

به گفتۀ دکتر شیرازی، اگر مکان در اختیار ما قرار می‌گرفت با استفاده از کمک‌های بین‌المللی می‌توانستیم عملیات تجهیز آن را بدون کمک‌های دولتی به انجام رسانیم تا شاهد ایجاد دومین مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری باشیم که متاسفانه به دلیل عدم همکاری در تأمین مکان، این پروژه مهم محیط زیستی کنسل شد.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده، اهمیت و ضروت راه اندازی مرکز درمانی فوک خزری در استان گیلان به حدی است که برای اخذ مکان با منطقه آزاد انزلی نیز وارد مذاکره و جلسه شدیم اما باز هم نتیجه‌ای نگرفتیم.

وی با اشاره به اینکه هر ساله به ویژه در زمان فصل صید ماهیان استخوانی در پاییز و زمستان شاهد به ساحل آمدن فوک‌های آسیب دیده و زخمی در سواحل دریای خزر هستیم، اذعان داشت: فوک‌های آسیب دیده در سواحل شرقی به سرعت به مرکز درمانی آشوراده منتقل و مورد درمان قرار می‌گیرند اما فوک‌های زخمی در سواحل غربی به دلیل دوری راه در بسیاری از مواقع پیش از رسیدن به مرکز آشوراده جان خود را از دست می دهند.

دکتر شیرازی تاکید کرد: در صورت راه اندازی مرکز درمانی فوک خزری در استان گیلان، می توان جان تعداد بیشتری از فوک‌های آسیب دیده و بیمار را نجات داد که با توجه به قرار گرفتن فوک خزری در لیست جانداران در معرض انقراض، لازم است مسئولان کشور در این خصوص اقدام جدی انجام دهند.

این فعال محیط زیست دریای خزر، یادآور شد: البته هم اکنون نیروهای آموزش دیده بسیار محدودی برای نجات فوک‌های آسیب دیده در استان‌های گیلان و مازندران وجود دارند اما به دلیل عدم وجود امکانات لازم تلاش‌های آنها همواره نتیجه بخش نیست.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری، ادامه داد: عدم توجه مسئولین محیط زیست و شیلات به لزوم راه اندازی مرکز درمانی فوک خزری استان گیلان در حالی است که همواره بیشترین گزارش مبنی بر مشاهدۀ فوک‌های خزری در استان گیلان و به ویژه در محدودۀ بندر انزلی است.

وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد انزلی و پارک ملی بوجاق دو گزینه اصلی برای در نظر گرفتن ساختمان دومین مرکز درمانی فوک خزری کشور در گیلان بودند، خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی با راه‌ اندازی مرکز جدید درمانی فوک خزری کشور در غرب سواحل دریای خزر شاهد اقدامات بسیار بهتری در زمینۀ حفاظت از این تنها پستاندار دریای خزر باشیم.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری به انجام تحقیقات در زمینۀ مطالعۀ لاشۀ فوک‌ها در مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیرۀ آشوراده اشاره کرد و گفت: گشت‌های دریایی و ساحلی ماهانه دو بار توسط این مرکز انجام می‌شود تا با مشاهده احتمالی لاشه یا فوک بیمار بتوان اقدامات نجات بخشی را انجام داد.

دکتر شیرازی در ادامه گفته‌های خود همچنین به امداد و نجات سمور‌های آبی در سه استان ساحلی در این مرکز درمانی اشاره کرد و گفت: علاوه بر امداد و نجات فوک خزری در این مرکز، سمور‌های آسیب دیده نیز در این مرکز درمان می‌شوند.

این فعال بخش خصوصی در حوزۀ محیط زیست دریای خزر، تصریح کرد: در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر، سمور‌های آبی زیادی زندگی می‌کنند که آن‌ها نیز گاهی در دام صیادان افتاده و یا به نحو دیگری دچار آسیب می‌شوند.

گفتنی است، با همکاری مشترک مرکز تحقیقات و احیاء فوک هلند از سال ۲۰۱۰ میلادی، مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری در جزیره آشوراده راه اندازی شد. با تلاش‌های این مرکز و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست از طریق معاونت دریایی این سازمان، نام فوک خزری در لیست حفاظت جهانی از گونه‌های مهاجر (CNS) وارد شد. طبق سرشماری که پنج سال پیش با همکاری مشترک انگلستان و روسیه انجام گرفت، مشخص شد تعداد فوک‌های خزری از ۱۰۰ هزار فوک به ۷۰ هزار فوک تقلیل یافته است.                                                              

فوک خزری یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار