۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴

تشریح جزئیات اجلاس پروتکل اکتائو با حضور نمایندگان ۵ کشور حاشیه خزر

طبق مقرره ۴ پروتکل اکتائو؛ یک طرح منطقه‌ای در زمینه همکاری کشور‌های منطقه جهت مقابله و آلودگی نفتی باید تدوین شود و طی چند سال اخیر پنج کشور حاشیه دریای خزر، جلسات کارشناسی تخصصی تهیه طرح منطقه‌ای را برگزار کرده اند و یکی از دستورکار‌های اصلی این اجلاس مجازی سه روزه، بررسی و نهایی سازی پیش نویس طرح منطقه‌ای آمادگی، واکنش و همکاری در برابر آلودگی نفتی در دریای خزر است.
کد خبر: ۹۱۲۸۹


تشریح جزئیات اجلاس پروتکل اکتائو با حضور نمایندگان ۵ کشور حاشیه خزر
به گزارش مانا‌، مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به جزئیات برگزاری اجلاس مقامات ارشد عملیاتی آمادگی‌، واکنش و همکاری در برابر آلودگی نفتی در دریای خزر ، گفت : افزایش تعاملات بین کشورها در هنگام بروز آلودگی نفتی از موارد مورد تاکید بود .

نادر پسنده در رابطه با برگزاری اجلاس مقامات ارشد عملیاتی آمادگی‌، واکنش و همکاری در برابر آلودگی نفتی در دریای خزر (پروتکل اکتائو) ، اظهار داشت : پروتکل اکتائو به منظور همکاری منطقه ای در بحث مقابله با آلودگی های نفتی در دریای خزر در مردادماه ۱۳۹۵ به تصویب تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر رسید .

وی ادامه داد : طبق مقرره ۴ پروتکل اکتائو ؛ یک طرح منطقه ای در زمینه همکاری کشورهای منطقه جهت مقابله و آلودگی نفتی باید تدوین شود و طی چند سال اخیر پنج کشور حاشیه دریای خزر‌، جلسات کارشناسی تخصصی تهیه طرح منطقه ای را برگزار کرده اند و یکی از دستورکارهای اصلی این اجلاس مجازی سه روزه ، بررسی و نهایی سازی پیش نویس طرح منطقه ای آمادگی ، واکنش و همکاری در برابر آلودگی نفتی در دریای خزر است‌.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه اجلاس مربوطه به ریاست سازمان بنادر و دریانوردی و به صورت مجازی برگزار می شود ، گفت : واکنش و همکاری در برابر آلودگی نفتی در دریای خزر (پروتکل اکتائو)‌، سایر موضوعات مربوط به روند همکاری ها در اجرای پروتکل مذکور و رویه های فعال کردن طرح منطقه‌ای پروتکل اکتائو‌، افزایش تعاملات بین کشورها در هنگام بروز آلودگی نفتی‌، ایجاد تعامل بین پروتکل اکتائو و سایر پروتکل های منطقه ای مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت‌. تصمیمات این اجلاس برای صحه گذاری به اجلاس سران وزرای محیط زیست کشورهای حاشیه دریای خزر (COP۶) ارجاع می شود‌.

گفتنی است‌، اجلاس مجازی مقامات ارشد عملیاتی پروتکل اکتائو به مدت سه روز و با حضور نمایندگان کشورهای آذربایجان‌، روسیه‌، قزاقستان‌، ترکمنستان‌، ایران شامل مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی‌، نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه ، دبیرخانه کنوانسیون تهران مستقر در ژنو سوئیس‌، سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) از روز دوشنبه مورخ ۱۰ آبان ماه سال جاری آغاز به کار کرده است‌.

ارسال نظرات
آخرین اخبار