به گزارش مانا، کیانوش امیری شامگاه پنجشنبه اظهار کرد: شناور لایروب کاتر اسپیلی که دو روز قبل به علت نقص فنی موتور فرعی در ۵۰۰ متری بندر آستارا در حین عملیات لایروبی متوقف شده و در ساعت ۲۰ روز پنجشنبه به علت شدت اموج دریا از ناحیه بدنه دچار آسیب شده و آب دریا به موتورخانه آن وارد شده بود، ساعت ۲۳ امروز به حوضچه تعمیر بندر منتقل شد.
وی ادامه داد: برای رفع خطر از شناور، در بندر جلسه اضطراری برگزار کردیم و با همکاری و کمک نیروی دریایی ارتش، یگان دریایی مرزبانی، جمعیت هلال احمر، شرکت دریا بندر مستقر در بندر آستارا و نیروهای پشتیبانی شرکت حشمت رود آب موتورخانه لایروب تخلیه و امکان حرکت به ساحل فراهم شد.
امیری بیان کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان نیز یک واحد یدک کش با پمپ و تجهیزات لازم به مقصد بندر آستارا اعزام کرده بود اما شرکت خدمات بندری کاوه در این رابطه هرگز همکاری نکرد.
رئیس اداره بندر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی آستارا ادامه داد: ورود آب به داخل شناور لایروب در بندر آستارا سابقه ندارد و اکنون کارشناسان، مشغول بررسی محل پارگی بدنه لایروب و ارزیابی میزان خسارات وارده بر آن هستند.
وی در خصوص عملیات لایروبی بندر آستارا گفت: کار لایروبی بندر به منظور بسترسازی برای تردد کشتی های بزرگ، با ۲ فروند شناور لایروب کاتر اسپیلی و لایروب یاسین شرکت حشمت رود از سال قبل آغاز و تاکنون بیش از ۹۰ درصد کار انجام شده است.
تردد نخستین کشتی در بندر آستارا به فروردین سال ۹۲ باز می گردد و این بندر چند منظوره با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.
شهرستان مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و با سه مرز زمینی، ریلی و دریایی در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.