۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵

برآورد خسارت ۶۶۰ میلیارد تومانی شیلات خوزستان بر اثر تنش آبی

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: مجموع خسارت وارده به حوزه آبزی‌پروری و صیادی شیلات استان خوزستان متأثر از تنش آبی و خشکسالی شدید، ۶۶۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۹۰۵۸۳
برآورد خسارت ۶۶۰ میلیارد تومانی شیلات خوزستان بر اثر تنش آبی
فتح‌الله ابوعلی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: اثرات منفی کاهش تولید ناشی از کمیت و کیفیت نامطلوب آب، در سطوح مختلف شامل کاهش سطح زیر کشت پرورش ماهی، وقوع تلفات در مزارع، خسارات ناشی از کاهش رشد ماهیان و تراکم کشت به دلیل کیفیت نامطلوب آب و نیز تلف شدن ماهیان در تالاب‌ها و منابع آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی استان خوزستان، بروز پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: طبق بررسی‌ها و برآورد‌های انجام شده در سال جاری، دوهزار و ۸۹۵ هکتار مساحت مفید مزارع آبزی پروری استان خوزستان به علت کمبود آب و کاهش کیفیت آن تعطیل و از مدار تولید خارج شده‌اند.

ابوعلی گفت: کاهش تولیدات آبزی‌پروری به دلیل تنش آبی حدود ۲۴ هزار تُن برآورد می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۳۳ درصد کاهش مواجه خواهد شد و ارزش این میزان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

وی گفت: کاهش تولیدات منابع آبی استان خوزستان نیز حدود سه هزار و ۶۰۸ تن، معادل حدود ۲۴ درصد تولید سال گذشته، برآورد می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان، از دیگر پیامد‌های تنش آبی امسال را کاهش حدود ۹۶۴ نفری اشتغال مستقیم آبزی‌پروری و ۴۹۰ نفری شاغلان ارتزاق‌کننده از منابع آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه حوزه صید و صیادی خوزستان نیز تحت‌الشعاع خشکسالی و کم‌آبی قرار گرفته است، گفت: فروکش کردن آب رودخانه‌ها، عدم لایروبی بنادر صیادی و کاهش ارتفاع آب برای صیادان منطقه مشکل‌ساز شده است.

مدیرکل شیلات خوزستان، افزود: میزان برآورد خسارت وارده به حوزه صید و صیادی ناشی از خشکسالی ۱۶۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و در شهرستان‌های ساحلی، در چهار ماهه اول امسال با ۱۰۰ درصد خسارت، شاهد کاهش صید به میزان چهار هزار تن بودیم.

ابوعلی مجموع اعتبار مورد نیاز حوزه صید و بنادر صیادی جهت مقابله با خشکسالی را ۶۱ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: لایروبی بنادر صیادی، استقرار زیستگاه‌های مصنوعی و رهاسازی آبزیان دریایی راهکار‌های اصلی به منظور جلوگیری از خسارت‌های احتمالی در آینده به حوزه صیادی استان خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار