اسماعیل مکی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا ضمن تشریح این عملیات جستجو ونجات دریایی اظهار داشت: روز گذشته ۲۳ خرداد ماه در ساعت ۱۶:۳۰ گزارشی مبنی بر مفقود شدن یک فروند قایق صیادی با سه سرنشین در حوالی جزیرۀ سیری به مرکز جسجو و نجات دریایی استان ارسال شد.
وی افزود: این قایق صیادی که بدون توجه به هشدارهای هواشناسی و در شرایط نامساعد جوی دریا روی نموده بود به دلیل اتمام سوخت و نقص فنی در موتور اسیر امواج و باد شدید، در دریا سرگردان و به نقطه نامعلومی رانده شده بود.
معاون دریایی اداره کل بنادر ودریا نوردی استان هرمزگان با بیان اینکه به دلیل قطع ارتباط تلفنی و وزش شدید باد اطلاع دقیقی از محدوده در دست نبوده خاطر نشان کرد: با طرح الگوی جستجو در جهت سرعت باد و جریان آب سریعاً یک فروند شناور (ناجی ۱۶) از بندر لنگه و شناور دوم (ناجی ۱۱) از ابوموسی و نیز دو فروند شناور یگان ندسا و دریابانی به منطقه اعزام شدند.
مکی زاده رانده شدن قایق یاد شده را به خارج از آبهای حاکمیتی یکی از فرضیات عنوان کرد و گفت: به همین منظور عملیات نجات به دشواری در سطح وسیع تا محدوده مرزی با کشور امارات امتداد یافت.
این مقام مسئول گفت: با مشارکت همه یگانهای اعزامی خوشبختانه نفرات در محدوده ۱۲ مایلی جنوب شرقی جزیره سیری در منطقه حدود مرزی کشور امارات قبل از غروب آفتاب در ساعت ۱۹:۱۵ دقیقه توسط یگان ندسا سیری پیدا شده و در صحت و سلامت کامل به این جزیره منتقل شدند.
به گفته مکی زاده عواملی نظیر بیتوجهی به هشدارهای هواشناسی و دریاروی در شرایط نامساعد جوی، عدم بهره گیری از سیستمهای مخابراتی و ارتباطی و همچنین به همراه نداشتن سوخت کافی مهمترین مخاطراتی است که دریانوردان بویژه دریانوردان شناورهای سبک را تهدید میکند.