۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵

نهایی شدن طرح جامع بندر آستارا

نهایی شدن طرح جامع بندر آستارا
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان: با نهایی شدن طرح جامع بندر آستارا، توسعه اقتصادی این بندر افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۹۰۰۲۳

به گزارش مانا، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در جلسه بررسی مشکلات منطقه ویژه اقتصادی آستارا در فرمانداری این شهرستان گفت: ۱۱ سال قبل این بندر به بخش خصوصی واگذار شد و اکنون طرح جامع آن نهایی شده و با تعیین و مشخص شدن کاربری‌های مربوطه توسعه اقتصادی این بندر امکان‌پذیر می‌شود.
حمیدرضا آبایی گفت: امروز ۵۶ هزار میلیارد تومان سهم سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور است و با فراهم آوردن شرایط سرمایه گذاری و رفع مشکل ساخت انبار، بندر و زیرساخت‌های دیگر، موانع رفع می‌شود.
وی گفت: همه زمین‌های بنادر گیلان در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در بندر آستارا از محدوده ابتدای موج‌شکن جنوبی تا انتهای موج‌شکن شیلات از ۶۰ هکتار موجود ۴۵ هکتار در اختیار شرکت کاوه قرار دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: ساخت انبار و پست برق یک و سه دهم مگاوات از پارسال در دست ساخت بوده و آن را از مسیر امامزاده تا بندر آستارا رساندیم و همچنین فاز اول سیلوی غلات به اتمام رسیده و ساختمان اداری و گمرک نیز ساخته و آماده بهره‌برداری است.
وی افزود: کد منطقه ویژه اقتصادی نیز مصوب شده، ولی متاسفانه هنوز به بهره برداری نرسیده و اتصال فیبر نوری نیز به بندر آستارا تا مخابرات انجام شده است.
آبایی با اشاره به افزایش چارت شغلی بندر آستارا گفت: با پیگیری‌های مداوم چارت شغلی این بندر به ۲۴ پست ارتقا پیدا کرده است.
آبایی با اشاره به ساخت یک برج کنترل در بندر آستارا گفت: برج کنترل بندر آستارا با ۳۵ متر ارتفاع در موج‌شکن شمالی با اعتبار هفت میلیارد تومانی در دست ساخت است و از نماد‌های بوم گردی آستارا خواهد بود.
وی گفت: با لایروبی حوضچه و کانال بندر آستارا عمق این بندر به پنج و نیم متر رسیده و یک لایروب عظیم در روز‌های آینده از بندر ولگاگراد وارد دریای خزر و کشورمان خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با انتقاد از نرسیدن شرکت کاوه به پیش‌بینی‌های حوزه توسعه اقتصادی این شرکت گفت: در قرارداد با این شرکت دو فاز پیش‌بینی شده که با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد تومانی شرکت کاوه، دو و نیم میلیون تن تخلیه و بارگیری انجام شود که در فاز اول با برنامه ریزی چهار ساله توان تخلیه و بارگیری یک میلیون تن کالا برای آن پیش‌بینی شده بود که متاسفانه هیچ گاه در این یازده سال به تخلیه و بارگیری کامل خود نرسیده است.

فرماندار آستارا در این جلسه با اشاره به اینکه هیچ منافعی امروز از بندر آستارا به این شهرستان برنمی‌گردد، گفت: برنامه زمان بندی این بندر باید تدوین شده و امورات تسهیل شده و اهداف تعریف شده منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا اجرایی شود.
عباس صابر گفت: اکنون اشتغال پایدار در بندر آستارا وجود ندارد و با ایجاد این مقوله بیش از هزار نفر در این بندر مشغول به کار خواهند شد. 
وی افزود: با تدوین و اجرایی شدن طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا برای تحقق شعار سال و با هدف حمایت از تولید و پشتیبانی از تولید کننده تلاش به رفع موانع برای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار داریم و با تمام توان برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.
مدیر کل گمرک آستارا هم در این جلسه با اشاره به مشکل عدم اجرایی شدن کد گمرکی بندر آستارا گفت: مشکل کمبود نیروی انسانی گمرک در این حوزه اساسی‌ترین معضل است و ۱۶ پست سازمانی برای ساختمان اداری گمرک در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا نیاز داریم.
کریم رسولی گفت: در تلاش هستیم در دو ماه آینده نیرو‌ها را به صورت موقت جذب کنیم تا بتوان روند اجرایی شدن کد گمرکی بندر آستارا انجام بدهیم.
رسولی افزود: چارت گمرک آستارا مربوط به ۱۵ سال گذشته است و به شدت با چالش کمبود نیروی انسانی در گمرک مواجه هستیم، از سال ۹۵ این گمرک به صورت سه شیفت و ۲۴ ساعت در حال فعالیت است و باید در کمترین زمان این معضل برطرف شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار