به گزارش مانا، سعید عظیمی درباره تفاهمنامه سرمایهگذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و ۸۰۰ میلیون یورو که چهارم آذرماه سال جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی امضاء شد، اظهار کرد: برای رقابت با بنادر منطقه باید به ایجاد شهرک های صنعتی در پسکرانه بنادر توجه جدی داشته باشیم و بدانیم که عمده شهرک های صنعتی دنیا در پسکرانه بنادر و به ویژه بنادر خلیج فارس احداث شده است، بدین جهت ضرورت دارد ما نیز نسبت به این روند و منافع حاصل از آن دقت کنیم.
وی ادامه داد: در ساحل غربی و شرقی عربستان سعودی بزرگترین شهرک های صنعتی دنیا احداث شده است و در امارات نیز منطقه بندری صنعتی ایجاد شده که تا کنون حدود پنج میلیارد دلار برای آن هزینه شده و احتمالا سرمایه گذاری در این منطقه تا ۳۰ میلیارد دلار پیش خواهد رفت.
مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی با بیان اینکه قصد داریم در پروژه ۲۴۰۰ هکتاری اراضی بندر شهیدرجایی انرژی ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان و صنعتگران قرار دهیم، عنوان کرد: به دلیل عبور خط لوله صلح از اراضی ۲۴۰۰ هکتاری امکان دسترسی به این خط گازی وجود دارد و تصمیم بر این است که انرژی ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی صنعتی قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه هیچ جای دنیا گاز ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان و صنعتگران قرار نمی گیرد، گفت: علاوه بر این نزدیکی به اسکله برای فعالان اقتصادی نکته بسیار مهمی است که ضرورت دارد به آن توجه شود چرا که با چنین نگاهی می توان در راستای تحقق اقتصاد بدون نفت گام برداشت و تولید را جایگزین نفت کرد.
مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی در رابطه با اولویت بندی حضور صنایع در پروژه ۲۴۰۰ هکتاری اراضی بندر شهیدرجایی، اعلام کرد: صنایع معدنی، فولادی و پتروشیمی در اولویت قراردارند زیرا از ماشین آلات برای آماده سازی برخوردار هستند و در ادامه سایر صنایع با پیشرانه صنایع مذکور اضافه خواهند شد و از این روشرایط برای حضور تمامی صنایع و تولیدات فراهم می شود.
وی در مورد اینکه با چه توجیهی سرمایهگذاری در پسکرانه شهید رجایی ۴۲ درصد هزینههای تولید را کاهش میدهد؟ توضیح داد: وجود انرژی ارزان قیمت، عدم پرداخت مالیات برای بخش صنعت، نیروی کار ارزان قیمت، ماشین آلاتی که مشمول هزینه تعرفه نمی شوند، عدم پرداخت هزینه حمل و نقل به دلیل اینکه از تولید تا صادرات در محدوده مربوطه انجام می شود و در نهایت اینکه صفر تا صد فعالیتها در محدوده گمرکی است و هزینهای در این رابطه پرداخت نخواهد شد از دلایل کاهش هزینه ۴۲ درصدی تولید در پسکرانه بندر شهیدرجایی است.
مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی افزود: در راستای تحقق اهداف یاد شده ضرورت دارد، پسکرانه بنادر شمالی و جنوبی کشور راه اندازی شوند و از صنایع برای فعالیت در این پسکرانه ها دعوت به عمل آوریم، زیرا بزرگترین شهرک های صنعتی دنیا در سواحل خلیج فارس ایجاد شده اند و قطعا چنین اتفاقی بدون برنامه نیست و توجیه اقتصادی دارد.
عظیمی افزود: اگر قصد داریم تولیدات صادراتی داشته باشیم کاهش هزینه تولید الزامی است، به طور حتم اگر نتوانیم پسکرانه بنادر خود را فعال کنیم از کشورهای رقیب عقب خواهیم ماند.