به گزارش مانا و به نقل از آی ای، انگلیس اهداف بلند پروازانهای برای دستیابی به هدف عدم انتشار آلاینده تا سال ۲۰۵۰ تعیین کرده است. این کشور برای انجام این کار باید ناوگان دریایی خود را نیز کربن زدایی کند و اکنون یک پروژه جدید ممکن است موفق به تحقق این امر شود.
این پروژه تحت هدایت کنسرسیومی از شرکتهای انرژیهای تجدیدپذیر و شرکتهای دریایی به دنبال بررسی قابلیت توسعه تاسیسات شارژ در راه دور برای شناورهای برقی است.
این فنّاوری جدید قابلیت اتصال کشتیهای الکتریکی را در هنگام کار به خود فراهم میکند و آنها را شارژ میکند. این مساله باعث افزایش بُرد و قابلیتهای عملیاتی بیشتر برای این کشتیها میشود.
این فرآیند به شرح زیر است: کشتی برقی انرژی را از نیروگاههای بادی موجود در وسط دریا میگیرد و آن را در باتریهای خود ذخیره میکند.
"استوارت بارنز" از اعضای این پروژه میگوید: این فنّاوری موسوم به "ORE Catapult" تقاضای شدید صنعت دریایی برای راه حلهای پاک را در کمک به این صنعت برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای برآورده میکند. نشانههای اولیه حاکی از آن است که کشتیهای برقی و هیبریدی در حال کسب محبوبیت در میان شرکتها هستند و دلیل اصلی آن اکنون میتواند قابلیت شارژ آنها در وسط دریا باشد.
برخورداری از این تسهیلات جدید که میتواند شارژ شدن در راه دور را فراهم کند، همچنین میتواند اعتماد به نفس بیشتری را برای سرمایهگذاری در کشتیهای الکتریکی تقویت کند، چرا که این شناورها به نوبه خود باعث کاهش هزینههای عملیات و نگهداری میشوند.
"لئو هامبرو" یکی دیگر از شرکای این پروژه میگوید: ما به عنوان یک اپراتور کشتی، به طور فعال عملیات دریایی انتشار صفر کربن را دنبال میکنیم. ما معتقدیم که قابلیت شارژ دریایی یک عامل مهم در استقرار سریع شناورهای الکتریکی و هیبریدی در دریا است.
این پروژه در اولین گام در حال انجام یک مطالعه شناخت از بازار و جستجوی نظرات متخصصان، از طراحان کشتیها گرفته تا اپراتورها و صاحبان مزارع بادی دریایی هستند. / ایسنا