به گزارش گروه بینالملل مانا، صندوق نوآوری و نهاد سرمایهگذاری دانمارک اعلام کرد: به منظور تولید موتور دوگانه سوز کشتی با همکاری شرکت MAN انرژی و با ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکت MAN ، دانشگاه دانمارک، DNVGL و جامعه طبقهبندی توسعۀ موتورهای پیشرو سرمایه گذاری میکند.
در این ارتباط "Brian Østergaard Sørensen" رئیس تحقیق و توسعه شرکت MAN گفت: این شرکت سالهاست که نقشۀ راه کاهش کربن را در تولید موتورهای کشتی مدنظر قرار داده و به منظور یافتن راه حلهای پایدار تحقیقات و پژوهشهای زیادی انجام دادهایم.
وی افزود: محققان این شرکت به این نتیجه رسیدهاند که آمونیاک سوختی با پتانسیلهای فراوان در عین حال با کربن صفر درصد مناسبترین انرژی برای کشتی است.
به همین جهت این گزینه را به منظور تولید موتور انتخاب کرده ایم.
وی افزود: در این پروژه شرکای اقتصادیمان ترجیح میدهند که از سیستم باتری هیبریدی به عنوان گزینۀ دوم سوخت استفاده کنند، اما نوع دوم سوخت میتواند گاز LNG یا LPG باشد.
وی یادآور شد: این نوع موتور کشتی در سال ۲۰۲۴ رونمایی خواهد شد.
وی در ادامه به امتیازها و خاصیتهای آمونیاک به عنوان سوخت دریایی اشاره کرد و گفت: این نوع سوخت توانایی کربنزدایی در صنعت دریایی را دارد و کارکرد موتور کشتی هیچ فرقی با سایر سوختها ندارد، حال با توجه به اینکه مقدار زیادی آمونیاک در سراسر جهان وجود دارد میتوان در ۱۲۰ بندر جهان به آن دسترسی پیدا کرد به همین جهت گرایش به سمت استفاده از این نوع سوخت به مرور افزایش خواهد یافت.