به گزارش گروه بینالملل مانا، آزمایشگاه e5 ژاپن پروژه ای را با محوریت برق و دیجیتالی شدن کشتیهای تحقیقاتی اقیانوسشناسی تولید کرد که نسخۀ اول آن به نام Roboship Ver چندی پیش رونمایی شد.
این آزمایشگاه در تلاش است به منظور حفظ محیط زیست دریایی و کاهش میزان آلودگی سوختی کشتیها از یک سو و جبران کمبود نیروی دریانورد به ساخت کشتیهای الکتریکی روی آورد.
تیم تحقیقاتی آزمایشگاه e5 دو نوع کشتی برقی Roboship تولید کردهاند که با سرعت و بُرد کشتیهای فعلی میتواند در تحقیقات اقیانوسی بدون انتشار آلودگی حرکت کند.
در این کشتی باتریهای ذخیرهسازی بزرگ با استفاده از فنّاوری هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به راندمان بالاتری دست می یابند.
به گفته یکی از مسئولان آزمایشگاه، ژاپن در تلاش است با افزایش ساخت این قبیل شناورها کمبود روزافزون دریانوردان را نیز جبران کند زیرا شناورها با حداقل نیروی انسانی آماده فعالیت هستند.
از سوی دیگر تیم تحقیقاتی e5 به شدت دنبال این موضوع هستند که ضمن کاهش هزینهها تا سال 2022 تحول بزرگی را در سیستم پیشرانههای کشتی بوجود آورد.
ساخت این کشتی تحول بسیار زیادی را در بخش تحقیقاتی و استفاده از فنّاوریهای جدید به منظور تحقیقات و پژوهش در اقیانوسها بوجود میآورد.