زمانی که چین در شهر ووهان شناسایی مواردی از ابتلای به ویروس کرونای جدید (کووید-۱۹) را اعلام کرد، هیچکس تصور نمی کرد که این اتفاق ممکن است باعث یکی از سخت ترین و پیچیده ترین تحولات فرهنگی، اجتماعی، پزشکی-بهداشتی و اقتصادی چند دهه اخیر شود؛ اما در مدت نسبتاً کوتاهی این بیماری ویروسی دنیاگیر شد و جامعه بشری (بیش از ۱۰۰ کشور) را باچالشهای جدی در حوزه های مختلفی مواجه کرد. علاوه بر آسیبهایی اعم از تلفات و آسیب های جسمی و روحی وارده بر انسان که در جای خود جبران ناپذیر و تأسف بار است، به دلیل سیاست های بکار گرفته شده در کشورهای مختلف مانند قرنطینه، فاصله گذاری فیزیکی و از این قبیل، باعث توقف فعالیت های اقتصادی گسترده ای در جهان شده است. وسعت این تأثیر به گونه ای است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تغییرات اقتصادی (و حتی اجتماعی-فرهنگی) ناشی از این بیماری در دهه های اخیر بیسابقه است. به یقین فعالیتهای اکثر کسب و کارها، به خصوص کسب و کارهای بین المللی در سطح گسترده تری و در حوزه های مختلفی چون منابع انسانی، زنجیره تأمین، بازاریابی و فروش آسیب دیده و یا نیازمند بازنگری در مدل های کسب و کار، تکنولوژی ها، نگرش ها، رویکردها و مسئولیت های اجتماعی می باشد.
مؤسسات مشاوره ای بزرگ دنیا از همان ابتدا شروع به بررسی و مطالعه این تحولات و تبعات حال و آینده آن روی کسب و کارها نمودند و نتیجه کار خود را به شکل گزارش ها، چک لیست ها و مقالات در اختیار شرکت ها قرار دادند. خوشبختانه بعد از سالها اساتید دانشگاه و دست اندرکاران و خبرگان صنایع به جای انجام پژوهش های تکراری (و کمتر هدفمند و کاربردی)، در این دوره بیشتر بر این محتوا تأکید نموده و با ترجمه و گاهی بومی سازی آنها به آگاهی دهی مدیران ارشد کشور و بنگاه های اقتصادی پرداختند.
فهرست مقالات این شماره مجله IBC شامل : پیشبینی برای جهان پساکرونا، اولویتهای افراد در واکنش به کووید-۱۹، رفتارهایی که به رهبران در مواجهه با بحران کمک میکنند، کووید-۱۹ و اهداف شرکت – چهار روش پاسخ برای کسب وکارها، تأثیر کروناویروس بر منابع انسانی و هنجار جدید کار، پاسخ به تأثیر ویروس کرونا بر زنجیرههای تأمین، نگاهی جهانی به چگونگی تغییر رفتار مصرفکننده همزمان با شیوع ویروس کووید-۱۹، مطمئن شوید که رابطه با مشتریان تا بعد از کرونا ویروس دوام داشته باشد. ، استراتژی برند خودتان را برای دوران کرونا ویروس تنظیم کنید