به گزارش گروه بینالملل مانا، براساس گزارشات منتشر شده از اول ژانویه سال جاری میلادی که یاردهای کشتیسازی چینی به علت بروز ویروس همهگیر کرونا به روی سفارش دهندگان بسته شد، تا امروز فقط شاهد خرید ۱۰۳۷ میلیون دلار کشتی در بازار فله بودیم که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد کاهش را نشان میدهد.
این گزارش حاکی است با رونق اقتصاد دوبارۀ چین و حمایت بانکهای این کشور، آمادگی کشتیسازان برای دریافت سفارشات آغاز شده است.
در این گزارش آمده است بازار کشتیهای فلهبر از ابتدای سال ۲۰۲۰ با شیوع بیماری کووید ۱۹ اُفت قابلتوجهی را تجربه کردند که بیشترین آسیب را کشتیهای Capesize و Panamax شاهد بودند و در این میان نگاه مالکان کشتی نسبت به سفارش ساخت و خرید کشتیهای هندیسایز و سوپرامکس جلب شده است.
زیرا در چهار ماهۀ ابتدای سال ۲۰۲۰ نرخ کشتیهای کاپسایز بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.
در این مدت تعداد معاملات انجام شده در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹، ۴۰ درصد کاهش یافته است که بیشترین خسارت را از پایین بودن نرخ حمل کالا شرکتهای یونانی متحمل شدهاند.
در پایان این گزارش نیز با اشاره به کاهش قیمت ورقهای فولادی اظهار امیدواری شده که احتمال دارد با غلبه جهان بر ویروس کرونا شاهد افزایش معاملات بیشتری در بازار ساخت کشتیهای فلهبر باشیم.