۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
هفته سخت بازار سپری شد:

مقاومت یک میلیون واحدی شاخص کل بورس

بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت با بازدهی ۱۰ درصدی مواجه شد که این رشد مدیون جهش بی‌سابقه شاخص کل در دو روز ابتدایی هفته بود.
کد خبر: ۸۶۶۲۶
مقاومت یک میلیون واحدی شاخص کل بورس
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، به این ترتیب نماگر بازار در روز‌های شنبه و یک شنبه با رشد‌هایی بی سابقه، رکورد‌های جدیدی را در تاریخ بازار سرمایه کشور ثبت کردند. به این ترتیب که شاخص کل بورس روز شنبه ۳۹ هزار کانال را طی کرد و بیش از ۴.۵ درصد بالا رفت، این متغیر روز یک‌شنبه نیز در رکوردی بی سابقه و شگفت انگیز با جهشی ۴۶ هزار واحدی در سطح ۹۶۴ هزار قرار گرفت.
اما با نزدیک شدن به مقاومت یک میلیون واحدی شاخص کل از نیمه دوم روز یک‌شنبه شاهد افزایش حجم عرضه‌ها در بازار بودیم. این روند برای روز‌های بعدی هم ادامه داشت و تا جایی پیش رفت که ارزش معاملات در روز‌های دو‌شنبه و سه‌شنبه رکورد‌های جدیدی را ثبت کرد. روز دوشنبه ارزش معاملات روزانه ۲۰ هزار میلیارد تومان و روز سه‌شنبه بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان بود.
شاخص بورس طی این دو روز در مقابل عرضه‌ها به خوبی مقاومت کرد و سبزپوش باقی ماند، اما سرانجام در آخرین روز کاری هفته بازار سهام بعد از ۲۱ روز رشد متوالی تصمیم به استراحت گرفت و با عقب نشینی ۲۶۰۰ واحدی از مواضع خود، در سطح ۹۷۷ هزار به کار خود پایان داد.
از اتفاق‌های مهم هفته گذشته، آغاز پذیره نویسی اولین صندوق ETF دولتی با نماد دارا یکم بود که انجام شد.

آمار معاملات هفتگی
بورس تهران معاملات هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت ماه را در حالی به پایان رساند که شاخص کل این بازار با رشد ۱۱.۴ درصدی همراه و در مرز ورود به کانال ۹۷۸ هزار واحدی متوقف شد.
شاخص کل هم‌وزن که نمایانگر عملکرد صنایع کوچک است، به رشد ۷.۹ درصدی بسنده کرد. موضوعی که نشان داد گروه‌های بزرگ که عمدتاً در زمره صنایع کالایی بازار قرار می‌گیرند، با رشد قیمت بیشتری همراه شدند و از کوچکتر‌ها سبقت گرفتند.
بررسی صنایع بازار در هفته گذشته نشان می‌دهد که از ۳۹ صنعت بورسی تنها هفت گروه با اُفت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند و دیگر گروه‌ها مسیر صعودی را پیمودند.
بیشترین رشد شاخص صنعت به میزان ۲۰.۳ درصد در این هفته به گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری رسید.
دومین گروه پربازده بورس تهران در این هفته، اما سرمایه‌گذاری‌ها بودند که با افزایش ۱۹.۱ درصدی میانگین قیمت زیرمجموعه‌های خود همراه شد.
در ادامه گروه فرآورده‌های نفتی هفته را با رشد ۱۸.۹ درصدی به پایان رساند و از این منظر سومین صنعت با بیشترین درصد بازدهی شد.
معدنی‌ها و فلزی‌ها نیز این هفته پربازده بودند و به ترتیب با میانگین رشد ۱۶.۶ و ۱۵.۷ درصد قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند.
در آنسوی بازار، اما هفت گروه با اُفت شاخص مواجه شدند. صنعت انتشار، چاپ و تکثیر با اُفت قیمت ۴.۳ درصدی میانگین قیمت‌ها در قعر جدول بازدهی بورس تهران در هفتۀ منتهی به ۱۷ اردیبهشت ماه قرار گرفت و پس از آن به ترتیب رایانه، زراعت، فنی و مهندسی، محصولات کاغذی و زغال‌سنگ زیان‌ده‌ترین صنایع بورس تهران در هفته مورد بررسی بودند.

حمل و نقلی‌ها چه کردند
گروه حمل ونقل طی هفته گذشته با بازدهی نزدیک به هفت درصدی عملکرد نسبتاً خوبی داشت و هرچند از رشد کل بازار عقب بود، اما با کاهش ارزش شاخص صنعت نیز مواجه نشد.
از میان ۱۵ نماد حاضر در این گروه چهار نماد با اُفت قیمت سهام مواجه بودند و بین ۹ تا یک درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.
سایر نماد‌های گروه با رشد قیمت بین ۲۵ تا یک درصد به کار خود پایان دادند.
جزئیات عملکرد گروه حمل و نقل را در جدول زیر بررسی کنید.

مقاومت یک میلیون واحدی شاخص کل بورس
پیش بینی هفته جاری
کارشناسان معتقدند بازار سهام با توجه به جریان نقدینگی پر‌شتاب ورودی، این هفته در صورتی که اتفاق غیر‌منتظره‌ای رخ ندهد می‌تواند شاهد فتح قله یک میلیون واحدی باشد تا برگ جدیدی در تاریخ بازار سرمایه کشور ثبت شود.
به این ترتیب به نظر می‌رسد در ادامه عرضه‌های پر‌حجم روز‌های پایانی هفته گذشته، دو روز ابتدایی این هفته نیز با فشار فروش همراه باشد، اما از میانه هفته شاهد بهبود روند معاملات و رشد قیمت‌ها خواهیم بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار