۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵

تعویق در رونمایی از ۲ پروژه مهم میراث خلیج فارس به دلیل کرونا

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران از رونمایی اطلس جاذبه‌های میراث فرهنگی جزایر ایرانی خلیج فارس و نیز مجموعه مقالات میراث فرهنگی خلیج فارس طی سال ۹۹ خبر داد و گفت: قرار بود این دو پروژه مهم میراث فرهنگی خلیج فارس همزمان با روز ملی خلیج فارس رونمایی شود که به دلیل شیوع کرونا این امر به تعویق افتاد.
کد خبر: ۸۶۵۲۵
تعویق در رونمایی از ۲ پروژه مهم میراث خلیج فارس به دلیل کرونا
 
دکتر مرتضی حصاری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه‌های پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای عمان در سال ۹۹، رونمایی از دو پروژه مهم پژوهشی است.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران تأکید کرد: بر این اساس امسال شاهد رونمایی از اطلس جاذبه‌های میراث فرهنگی جزایر ایرانی خلیج فارس و نیز مجموعه مقالات میراث فرهنگی خلیج فارس خواهیم بود.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد: قرار بود این دو پروژه مهم میراث فرهنگی خلیج فارس  همزمان با روز ملی خلیج فارس در تاریخ دهم اردیبهشت ماه رونمایی شود که به دلیل شیوع کرونا این امر به تعویق افتاد.

به گفته وی، این دو پروژه مهم مرتبط با میراث فرهنگی خلیج فارس با همکاری مشترک معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهیه و به چاپ رسیده است که نقش مهمی در ترویج میراث غنی خلیج فارس خواهد داشت.

به گفته حصاری، پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و در طول یک‌سال گذشته در دو بخش عملی و مستند سازی فعالیت داشته است.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، سال آینده بیشتر روی بنادر خلیج فارس، معماری و شهرسازی بافت‌های قدیمی بررسی‌های باستان شناسی و پروژه‌های حفاظت و احیا را انجام خواهیم داد.

وی بررسی در خصوص تاریخچه و باستان شناسی ایرانیان در حوزۀ خلیج فارس و دریای مکران را از دیگر اهداف مهم پایگاه‌های میراث فرهنگی فعال در این مناطق عنوان کرد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران، یادآور شد: همچنین بافت‌های تاریخی واقع در حوزۀ خلیج فارس و دریای مکران به صورت برجسته بادگیرها، معماری و پیشینه‌های آن‌ها در خاستگاه شمال خلیج فارس بررسی می‌شود.

وی از فعالیت پنج پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران در استان‌های ساحلی جنوب کشور از جمله هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار داشت: این پایگاه‌ها در بندر کنگ، جزیره قشم، چابهار، سیراف و بندر ماهشهر تشکیل شده‌اند.

دکتر حصاری بیان داشت: با تلاش‌های در حال انجام و با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش، امیدواریم امسال شاهد راه‌اندازی پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس در جزیره کیش نیز باشیم که در این صورت تعداد پایگاه‌های میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران به شش پایگاه خواهد رسید.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران خاطرنشان ساخت: با تشکیل پایگاه‌های میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران در شهرستان‌های ساحلی جنوب کشور و جزایر شاهد انجام اقدامات مؤثری در راستای حفاظت، احیا شناسایی و کاوش‌های باستان‌شناسی در حوزۀ میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران بوده ایم.

به گفته این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در این راستا محوطه‌های تاریخی در پس‌کرانه‌ها و سواحل مکران شناسایی شده وهمچنان مطالعات در بنادر و شهرستان‌های ساحلی در حال انجام است.

وی از شناسایی ۶۲ محوطۀ جدید باستانی و تاریخی در اولین فصل بررسی باستان‌شناختی در بخش دشتیاری شهرستان چابهار طی سال گذشته خبر داد و گفت: بخش مکران شامل گستره‌ای از جنوب سیستان و بلوچستان تا مرز گواتر پاکستان است که شناسایی یک بندرگاه قدیمی، محوطه‌های غنی از دوره‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی، آثاری از قرون اولیۀ اسلامی تا متأخر از جمله آثار شناسایی شده در این منطقه محسوب می‌شود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار