به گزارش مانا، محمد رضا الهیار در نشست شورای مدیران سازمان بنادر و دریانوردی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: تحریم های ظالمانه در بخش دریایی کشور، به فرصتی تبدیل شد تا با نگاه به داخل، از ظرفیتهای بخش خصوصی برای تأمین تجهیزات و قطعات مورد نیاز دریایی و بندری بهره بگیریم.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به افزایش نرخ ارز در دوره تحریم، اظهار داشت: در این دوره لازم بود تا قراردادهای سرمایه گذاری بندری تعیین تکلیف شود، که در این راستا تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.
به گفته الهیار، قرارداد سامانه برج کنترل ( VTS) و رادار مربوطه، با تدوین نرم افزار این سیستم، یک گام به جلوتر رفته و ما به سامانه بومی نزدیکتر شده ایم.
وی با اشاره به رشد ۸۰ درصدی بندر چابهار در مبحث عملکرد مالی بنادر در حوزه تجهیزات و جذب منابع، خاطر نشان کرد: یکی از مباحث مهم در حوزه مهندسی، مدیریت زمان یک پروژه است که با توجه به شرایط کشور، متوسط ۲۰ درصد انحراف از برنامه زمانی را تصویب کردیم.
وی با اشاره به ادامه روند بومی سازی ساخت قطعات و تجهیزات در بنادر تأکید کرد: از ۷۶۸ قطعه ساخته شده در سال ۹۸، بندر امام خمینی(ره) با ۳۳۳ قطعه و بندر شهید رجایی با ۳۰۵ قطعه، بالاترین سهم را داشتهاند.
معاون مهندسی سازمان بنادرودریانوردی از بهروزرسانی دستورالعمل مهندسی ارزش در سازمان بنادر خبر داد و گفت: با توجه به محدویت منابع و درخواست زیاد بنادر برای پروژه ها و تجهیزات، مهندسی ارزش کمک می کند تا در هر پروژه متوسط ۱۰ درصد صرفه جویی داشته باشیم.
وی از برنامه ریزی برای ساخت ۸۰ فروند شناور ساخت داخل خبر داد و گفت: این شناورها، با اعتماد به بخش خصوصی، در دو فرایند کاری جداگانه در دست ساخت و تولید است.