۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶

احتمال نابودی پنج گونه از آبزیان دریایی در خلیج فارس

رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور گفت: در صورت ادامۀ روند صید در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس، احتمال کامل نابودی پنج آبزی مهم دریایی وجود دارد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۵۲۵۵
 احتمال نابودی پنج گونه از آبزیان دریایی در خلیج فارس

شهلا دهقان در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: در صورتی که به همین روش صید پیش برویم تا پنج سال آینده حداقل پنج گونۀ مهم آبزی در خلیج فارس از قبیل: حلوا سفید، راشگو، شوریده، میگو و صبور به کلی از بین خواهد رفت و حداقل  دو هزار نفر فرصت شغلی در مناطق ساحلی خوزستان از دست می‌رود.

وی گفت: در صورت کنترل آلودگی، ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی، همکاری صیادان و تقویت یگان حفاظت منابع آبزیان نسبت به بهسازی و بازسازی ذخایر ارزشمند دریایی می‌توان وضعیت موجود را برای فصل‌های آینده حفظ و تقویت کرد.

رئیس پژوهشکدۀ آبزی‌پروری جنوب کشور در ادامه افزود: متاسفانه وضعیت صید طی پنج سال گذشته در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس نشان از کاهش ۶۰ درصدی گونه‌های با ارزش دریایی از نظر وزنی، اندازه و میزان صید می‌دهد.

دهقان، صید مسئولانه توسط صیادان و آینده‌نگری آنان، کنترل مواد آلاینده‌های شهری و صنعتی به رودخانه‌ها، مصب‌ها، خوریات و بنادر، گسترش زیستگاه‌های مصنوعی جهت بهسازی منابع آبزیان دریایی حسب تحقیقات علمی، تولید و رهاسازی بچه ماهیان برای گونه‌های در معرض خطر،  تعدیل ناوگان صیادی، ایجاد دریابست در فصول تخم‌ریزی آبزیان و ایجاد تفاهم‌نامه با کشور‌های همجوار جهت همکاری در ساماندهی فعالیت‌های صید و صیادی را از مهمترین عوامل صید پایدار در خلیج فارس بیان کرد.

سال گذشته حدود ۴۵ هزار تُن آبزیان دریایی در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس صید شد که این میزان صید هر سال به دلایل متعدد رو به کاهش است.

حدود سه هزار فروند قایق و شناور در ناوگان صیادی خوزستان فعال هستند و نزدیک به ۵۰ هزار خانوار مناطق ساحلی خوزستان از طریق صید و صیادی معیشت خود را تأمین می‌کنند.

راهبرد اصلی سازمان شیلات ایران در سال‌های اخیر فشار کمتر به ذخایر آبزیان دریایی و توسعۀ آبزی پروری در مناطق ساحلی متمرکز بوده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار