۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵

همکاری بانک مرکزی برای تسریع در خروج کالا‌های اساسی از بنادر

رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: این بانک آمادگی دارد برای تسریع خروج کالا‌ها از بنادر تسهیلات بیشتری در اختیار عوامل مختلف مرتبط با زنجیره تأمین کالا قرار بدهد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۴۴۷۱
 
همکاری بانک مرکزی برای تسریع در خروج کالا‌های اساسی از بنادر
به گزارش خبرنگار مانا، دکترعبدالناصرهمتی در نشست بازرگانان، مدیران شرکت‌ها و واردکنندگان کالا در مجتمع بندری امام با اشاره به اینکه تأمین کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم یکی از وظایف مهم دستگاه‌های دولتی است، اظهار داشت: بانک مرکزی تأمین کنندۀ ارز این نوع کالا‌ها است.
وی با اشاره افزایش حجم قابل توجه کالا‌های اساسی از جمله نهاده‌های دامی در این بندر بزرگ تجاری کشور خاطر نشان ساخت: روند واردات کالا‌های اساسی به بندر امام با ورود کشتی‌های جدید افزایش پیدا می کند.
رئیس کل بانک مرکزی ایران در بیان علت سفر خود به بندر امام گفت: اکنون آمده ایم بررسی کنیم علت اینکه اندکی در خروج کالا‌ها از انبار‌ها کُندی مشاهده می‌شود، چه می‌تواند باشد و در صورتی نیز که مشکلاتی  در این خصوص وجود داشته باشد، آن را رفع کنیم.
همتی ابراز امیدواری کرد با همکاری مدیران سازمان بنادر و دریانوری و دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط در زنجیره‌ی تأمین کالا ضمن پیگیری مشکلات جهت رفع آن‌ها اقدام کنیم و تسهیلات بیشتری در اختیار عوامل دخیل در آن قرار بدهیم برای اینکه بتوانیم کالا‌ها را سریع‌تر از کشتی تخلیه  کرده و کالا‌ها از انبار‌ها به مبادی مصرف در مراکز هدف ارسال بشود.
دکترهمتی ضمن استماع گزارشی درباره فرآیند پذیرش کشتی‌های حامل کالا‌های اساسی، پهلو‌دهی، تخلیه، انبارش و خروج آن و مشکلات پیش آمده در این فرآیند، از تلاش فراوان  در شرایط سخت و دشوار تقدیرکرد و نقش آنان را در زنجیرۀ تأمین کالا و امنیت غذایی کشور ستود.
وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات در فرآیند ترخیص و خروج کالا‌های اساسی، خواستار تشریک مساعی بیشتر دستگاه‌های اجرایی و تصحیح و انطباق مقررات و دستور العمل‌های جاری برای سهولت در خروج آنان شد.
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افزایش میزان واردات کالا‌های اساسی  به بندرامام از ابتدای سال جاری تاکنون، افزایش حجم این محمولات را تضمین کننده تأمین کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور دانسته و بر لزوم کاهش ماندگاری کالا در بنادر برای تأمین فضای انبارش بیشتر برای محمولات کشتی‌های ورودی تأکید کرد.
درسال جاری ۶.۵ میلیون تن انواع کالا‌های اساسی در بندرامام تخلیه شده و این بندر نقش مهمی را در تأمین کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور ایفا کرده است.
بیش از ۹۰ درصد کالا‌های اساسی، نهاده‌های دامی و کشاورزی از طریق بندر امام وارد کشور می‌شود.
بندر امام با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۵۰ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در سال، دومین بندر بزرگ عملیاتی جمهوری اسلامی ایران پس از بندر شهید رجایی  در استان هرمزگان است.


ارسال نظرات
آخرین اخبار