به گزارش مانا، هفته نامه اکونومیست طرح روی جلد و سرمقاله این شماره خود (دوم می) را به موضوع تاثیر گوشیهای تلفن همراه و دیگر فناوریها بر صنعت بانکداری و اخلالی که در آن ایجاد میکنند، اختصاص داد.
انقلاب اسمارتفونها در بخشهای مالی میتواند یکی از بهترین روشها برای رونق بخشیدن به اقتصاد و گسترش منافع ناشی از آن باشد. طی دو دهه گذشته، مردم در سراسر جهان شاهد تاثیر خدمات مربوط به فناوریهای دیجیتالی بر اقتصاد و زندگیشان بودهاند. تنها با لمس صفحه نمایش موبایل میتوان از خدمات مربوط به حملونقل و تاکسیها، خریداری فیلم و رمان، خدمات پزشکی و غیره بهره برد. ارائه چنین خدماتی همچنین شرکتهای بزرگ در زمینه خردهفروشی، خودروسازی و رسانهها را با رقبای جدیدی مواجه کرده است.
در قاره آسیا اپلیکیشنهای پرداخت یک روش زندگی را برای بیش از یک میلیارد کاربر فراهم کردهاند. در غرب استفاده از بانکداری اینترنتی به آماری بحرانی رسیده است.
در ۲۵ ماه مارس، شرکت اپل با همکاری گلدمن سَکس از کارت اعتباری جدید خود به نام اپل کارت رونمایی کرد. در عین حال، فیس بوک هم قرار است خدمات پرداختی را ارائه کند که به کاربران اجازه میدهد، بلیت خود را خریداری و قبوضشان را پرداخت کنند. اما از آنجا که بانکها، شرکتهای معمولی نیستند، ایجاد و پذیرش این تغییرات مربوط به تکنولوژی سختتر اتفاق میافتد. دلیل این پیچیدگی هم تنها داراییهای ۱۰۰ تریلیون دلاری بانکها نیست. بانکها به اقتصاد کشورها گره خوردهاند و به قدری حیاتی هستند که هرگونه خطایی میتواند اقتصاد آنها را دچار بحران کند؛ درست همانند آنچه که در سالهای ۲۰۰۹-۲۰۰۸ رخ داد. به همین دلیل است که بانکداران و سیاستمداران بیشتر تمایل دارند در مقابل تغییرات تکنولوژیک مقاومت کنند.
به عقیده نویسنده اما این مقاومت اشتباه است چرا که کشورها میتوانند از مزایای این تغییرات بهرهمند شوند؛ این سیستمها کاربرپسند و قابل اتکا هستند، دسترسی به سیستمهای مالی از طریق آنها راحتتر است و همچنین منافع آنها نسبت به خطراتشان بیشتر است.
در حال حاضر، نظام بانکداری در برابر عصر اسمارتفونها عقبافتاده به نظر میرسد. از زمان بحران مالی تاکنون بانکهای غربی ترازامههای خود را به روشهای قدیمی اصلاح میکنند. اما به هر ترتیب، عقب بودن بهتر از هرگز نرسیدن است.
از مهمترین سرفصل های این شماره عبارت اند از: