۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱

پایش اکولوژیک دریای خزر آغاز شد

پایش اکولوژیک دریای خزر آغاز شد
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از گشت دریایی پایش اکولوژیک دریای خزر با محوریت بررسی ذخایر ماهیان استخوانی این دریا خبر داد.
کد خبر: ۸۲۶۰۳

دکتر محمد پورکاظمی در گفتگو با خبرنگار مانا بیان داشت: گشت دریایی پایش اکولوژیک دریای خزر در اعماق پنج و ۱۰ متر در سواحل استان های شمالی کشورتوسط کارشناسان پژوهشکده اکولوژی دریای خزر آغاز شده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ادامه داد: مرحله اول نمونه برداری مربوط به طرح پایش اکولوژیک دریای خزر در اعماق پنج و ۱۰ سواحل جنوبی دریای خزر در راستای برنامه اولویت شش ماه دوم سال 97 پژوهشکده اکولوژی دریای خزر از آبهای ساحلی بندر امیرآباد آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه طی این پایش ها نمونه برداری از پارامترهای زیستی فیتوپلانکتون، زئوپلانکتون، شانه دار و ماکروبنتوز صورت خواهد گرفت، بیان داشت: همچنین نمونه برداری از پارامترهای غیرزیستی شامل پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب و آلاینده ها نظیر آلودگی های نفتی، عناصر فلزی، سموم کلره و دترجنت انجام  می پذیرد.

به گفته این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، عملیات نمونه برداری از هشت ترانسکت شامل بندرترکمن، امیرآباد، بابلسر، نوشهر، تنکابن، سفیدرود، انزلی و آستارا طی پایش اکولوژیک دریای خزر در سال جاری انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: طی پایش اکولوژِیک دریای خزر همچنین ذخایر انواع ماهیان استخوانی و کیلکا ماهیان نیز مشخص خواهد شد و پس از اتمام گشت تحقیقاتی نتایج آن برای تعیین میزان صید سال آینده به سازمان شیلات ایران اعلام خواهد شد.

دکتر پورکاظمی تاکید کرد: همچنین این نتایج همچون سالهای گذشته در اسفند ماه در شورای عالی شیلات و بهره برداری ذخایر مطرح می شود و مبنای اصلی برای تصمیم گیریهای نهایی برای صید در سال آینده خواهد بود.

به گفته دکتر پورکاظمی به منظور بررسی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر، پایش های اکولوژیک در اعماق یک متر تا 100 متر انجام خواهد شد.

وی اذعان داشت: سه اکیپ از پژوهشکده اکولوژی دریای خزر با استقرار در استان های گیلان، مازندران و گلستان نسبت به نمونه برداری از ماهیان صید شده توسط تعاونی صید پره استان های مذکور اقدام می کنند.

وی با اشاره به اینکه گشت ارزیابی ذخایر در آبهای دریای خزر به دو روش صورت می گیرد، افزود: ارزیابی صید پره ماهیان استخوانی شامل ماهی سفید، کپور و کفال یکی از این روش ها است که هر ساله با شروع فصل صید این گونه ماهیان آغاز می شود.

وی یادآور شد: دراین گشت تحقیقاتی میزان ذخایر ماهیان استخوانی مشخص خواهد شد تا بر اساس آن بتوان میزان قابل برداشت را به شیلات استان های شمالی کشور اعلام کرد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با اشاره به روش دیگر بررسی ذخایر ماهیان خاویاری و کیلکا ماهیان ادامه داد: در روش دیگر باید با استفاده از شناورهای بزرگ تحقیقاتی صورت گیرد که در حال حاضر سه سال است که بررسی ذخایر ماهیان خاویاری و کیلکا به صورت ترال صورت نمی گیرد.

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه بررسی ذخایر ماهیان خاویاری از روی میزان ماهیان خاویاری که به دام صیادان پره می افتند، مشخص می شود، اذعان داشت: صیادان پره مجاز به صید ماهیان خاویاری نیستند و در صورتی که ماهی خاویاری به تور آنها افتاد باید آن را به صورت زنده در اختیار سازمان شیلات قرار دهند تا پس از انجام تحقیقات لازم و پلاک گذاری آن ماهی در دریا رها سازی شود.

وی همچنین درباره چگونگی ارزیابی ذخایر ماهیان کیلکا دریای خزر گفت: این امر از طریق آماری که از سوی صیادان کیلکاگیر اعلام می شود صورت می گیرد و به این ترتیب می توانیم میزان ذخایر سه گونه کیلکای دریای خزر را تاحدی مشخص کنیم.

دکتر پورکاظمی با اشاره به اینکه در گذشته صید سه گونه کیلکای دریای خزر به طور قابل توجهی صورت می گرفت، اذعان داشت: با ورود شانه دار مهاجم، هم اکنون کیلکای چشم درشت و کیلکای آنچوری تنها دو درصد صید کیلکاماهیان دریای خزر را به خود اختصاص می دهند و 98 درصد مابقی صید به صید گونه کیلکای معمولی اختصاص دارد.

به گفته وی، بر اساس آمار اخذ شده طی سالهای اخیر، وضعیت بازسازی ذخایر گونه کیلکای معمولی روند مثبتی را پیش گرفته است که متاسفانه این امر در دو گونه دیگر کیلکای دریای خزر دیده نمی شود.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار