۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶

رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر

تحلیل اخیر ماهانه بازار تانکر منتشر شده از سوی بانچروکاستاو نگاهی بر تحویل شناورها، اوراق، سفارش‌ها و نرخ‌های حمل و نقل در دسامبر ۲۰۱۸ میلادی و مقایسه آن با سال گذشته داشته است.
کد خبر: ۸۲۵۳۷
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از تحلیل ماهانه بازار تانکر از سوی بانچروکاستا، تحویل شناور‌های جدید در بخش تانکر برای شناور‌های نفت خام و حمل محمولات نفتی در روندی نزولی قرار گرفت، اما میزان اوراق برای هر دو قسمت طی ۱۱ ماه نخست و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی رشد قابل توجهی را در کارنامه خود ثبت کرد که به دنبال آن نیز میزان سفارش ساخت جدید نیز افزایش یافت. نرخ‌های چارتر زمانی یک ساله نیز در این میان برای هر دو واحد تانکر‌ها با رشد قابل قبولی همراه شد. جزئیات تحولات اخیر در بازار تانکر طی ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی از نگاهتان می‌گذرد.

۱. توسعه ناوگان (تحویل، اوراق، سفارش)
دسته بندی تانکر‌ها بر اساس سایز
 رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر

تحویل تانکر نفت خام+ دفتر سفارش بر حسب تعداد واحدها- سالانه
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۲۹ فروند تانکر حمل نفت خام با ظرفیت بیش از ۷۸ هزار DWT وارد ناوگان شد و مجموع آن را به ۲۶.۴ میلیون DWT رساند. در این میان، ۵۰ فروند شناور VLCC با ظرفیت 15.2 میلیون DWT و 51 فروند سوئزماکس (۸.۰ میلیون DWT) و ۲۸ فروند افراماکس (۳.۲ میلیون DWT) قرار داشت. در سال جاری میلادی، انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۴۰ فروند شناور برابر با ۲۶ تا ۲۷ میلیون DWT به ناوگان افزوده شود.

تحویل تانکر محمولات نفتی+ دفتر سفارش بر حسب تعداد واحدها- سالانه
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
 
مجموع شناور‌های حمل محمولات نفتی در سال گذشته میلادی به ۱۳۸ فروند معادل ۳۰ هزار DWT رسید که به دنبال ظرفیت مجموع ناوگان ۹.۲ میلیون DWT اعلام شد. شناور‌ها شامل ۳۸ فروند LR۲ با ظرفیت 4.2 میلیون DWT و ۱۵ فروند LR۱  با ظرفیت 1.1 میلیون DWT و  ۶۳ فروند MR۲  با ظرفیت 3.1 میلیون DWT و ۲۲ فروند MR۱ با ظرفیت 0.8 میلیون DWT بود. در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۱۱۲ فروند شناور با ظرفیت هفت میلیون DWT در انتظار الحاق به ناوگان تانکر‌های حمل محمولات نفتی است.

تحویل تانکر نفت خام بر حسب تعداد شناورها- ماهانه
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
 
تحویل پنج فروند شناور با ظرفیت بالای ۷۸ هزار DWT در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی ثبت شد و مجموع ظرفیت را به یک میلیون DWT رساند که شامل دو فروند VLCC  با ظرفیت 0.63 میلیون DWT و سه فروند افراماکس (۰.۳۳ میلیون DWT) بود. طی ۱۱ ماه نخست سال جاری میلادی نیز تعداد تحویل تانکر‌های حمل نفت خام به ۹۹ فروند با ظرفیت ۲۰ میلیون DWT رسید که در مقایسه با ۱۲۶ فروند برابر با ۲۵.۸ میلیون DWT در مدت مشابه سال گذشته میلادی خبر از کاهش آن می‌دهد.

تحویل تانکر محمولات نفتی بر حسب تعداد شناورها- ماهانه
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
پنج فروند شناور حمل محمولات نفتی در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی با ظرفیت ۰.۴ میلیون DWT تحویل ناوگان شد که دو فروند LR۲ با ظرفیت 0.23 میلیون DWT و دو فروند MR۲  با ظرفیت 0.10 میلیون DWT و یک فروند MR۱ با ظرفیت 0.04 میلیون DWT را دربرگرفت. در مجموع طی ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری میلادی؛ ۹۵ فروند تانکر حمل محمولات نفتی به ناوگان افزوده شد که ظرفیتی برابر با ۶.۱ میلیون DWT داشت و شامل ۱۹ فروند LR۲،  حدود 12 فروند LR۱، ۵۱ فروند MR۲ و ۱۳ فروند MR۱ بود. این آمار نیز در مقایسه با ۱۳۵ فروند شناور تحویلی در مدت مشابه سال گذشته میلادی با ظرفیت ۹ میلیون DWT کاهش قابل توجهی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

فعالیت اوراق تانکر نفت خام بر حسب تعداد شناورها- ماهانه
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
سه فروند تانکر حمل نفت خام با ظرفیت ۰.۳۲ میلیون DWT در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی روانه یارد‌های اوراق شد که تمامی آن‌ها افراماکس بودند. بازار اوراق تانکر نفت خام در ۱۱ ماه سال جاری میلادی نیز شاهد ورود ۸۴ فروند شناور به ظرفیت ۱۵.۷ میلیون DWT بود که در مقایسه با ۳۲ فروند معادل ۵ میلیون DWT در مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

فعالیت اوراق تانکر محمولات نفتی بر حسب تعداد شناورها- ماهانه
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
 
یارد‌های اوراق در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی، میزبان چهار فروند تانکر حمل محمولات نفتی با ظرفیت ۰.۲۱ میلیون DWT بودند که یک فروند LR۲ با ظرفیت 94 هزار DWT و یک فروند MR۲ با ظرفیت 42 هزار DWT و دو فروند MR۱  با ظرفیت 0.07 میلیون DWT را دربرگرفت. ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری میلادی نیز شاهد اوراق ۴۸ فروند تانکر حمل محمولات نفتی برابر با ۲.۶ میلیون DWT بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی با ۳۰ فروند شناور و ظرفیت ۱.۶ میلیون DWT با افزایش همراه شده است.

سفارش ساخت تانکر نفت خام جدید بر حسب تعداد شناورها- ماهانه
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
تنها یک فروند شناور سوئزماکس به ظرفیت ۱۵۸ هزار DWT در نوامبر سال جاری میلادی ثبت شد. اما در مجموع تعداد سفارش ساخت شناور‌های جدید در ۱۱ ماه نخست ۲۰۱۸ میلادی به ۵۳ فروند تانکر نفت خام با ظرفیت ۱۳.۳ میلیون DWT رسید که شامل ۳۷ فروند VLCC، پنج فروند سوئزماکس و ۱۱ فروند افراماکس بود. این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته میلادی تعداد سفارش ساخت به ۸۰ فروند با ظرفیت مجموع ۱۸.۳ میلیون DWT رسیده بود.

سفارش ساخت تانکر حمل محمولات نفتی بر حسب تعداد شناورها- ماهانه
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
تعداد شناور‌های سفارشی جدید در بخش تانکر حمل محمولات نفتی طی ۱۱ ماه نخست سال جاری میلادی به ۶۳ فروند با ظرفیت ۳.۸ میلیون رسید که شامل ۱۰ فروند شناور LR۲ و 47 فروند MR۲ و ۶ فروند MR۱ بود. این آمار در مقایسه با ۵۵ فروند شناور برابر با ۳.۸ میلیون DWT در مدت مشابه سال گذشته بر حسب تعداد با افزایش همراه شد. هیچ سفارشی در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی مبنی بر ساخت شناور جدید محمولات نفتی در کارنامه تانکر‌ها ثبت نشد.

۲. چارتر و بازار‌های خرید و فروش (نرخ، قیمت، حجم فروش)
نرخ‌های تانکر نفت خام در بورس بالتیک- ۳۶ ماه اخیر
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
نرخ‌های تانکر نفت خام در ماه نوامبر در روندی صعودی به مسیر حرکت خود ادامه دادند، این درحالی است که آمریکا از اعمال موج جدید تحریم بر هشت کشور در بین ده کشور خریدار نفت خام این کشور خبر داده بود. نرخ‌ها از آغاز اکتبر با جهش همراه شدند چراکه عرضه شناور‌ها همزمان با اقدام خریداران به دنبال جستجو برای سفر‌های بلند رفتی در خاورمیانه و آفریقای غربی برای جایگزین کردن نفت خام خریداری شده از ایران که در نتیجه اعمال دوباره تحریم‌ها از سوی دونالد ترامپ متوقف شده است، تحت فشاری جدی قرار گرفت.

نرخ‌های تانکر محمولات نفتی در بورس بالتیک- ۳۶ ماه اخیر
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
 
سفر شناور‌های LR۲ در مسیر خاورمیانه به ژاپن دوبرابر شده و نرخ جابه جایی به طور میانگین در نوامبر سال جاری میلادی به ۱۲.۳۰۰ هزار دلار در روز رسید که علت آن را می‌توان در تاخیر‌های ناشی از بدی آب و هوا، لیست بلندبالای تناژ و تقاضای قدرتمند در آسیای شمالی یافت. بازار شناور‌های MR نیز در این میان با پایداری به فعالیت خود ادامه داد و نرخ میانگین جابه جایی در مسیر اروپا/USAC به ۷.۸۰۰ هزار دلار در روز رسید. 

نرخ‌های چارتر زمانی یک ساله تانکر نفت خام- ۳۶ ماه اخیر
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
نرخ‌های چارتر زمانی برای تانکر‌های نفت خام افزایش ۱۸.۹، ۲۹.۸ و ۱۲.۵ درصدی را در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی به ترتیب برای شناور‌های VLCC، سوئزماکس و افراماکس در مقایسه ماه به ماه تجربه کرد. افزون بر آن، رشد مجموع نرخ‌ها در مقایسه سال به سال بین ۱۸ تا ۵۰ درصد تخمین زده شد.

نرخ‌های چارتر زمانی یک ساله تانکر حمل محمولات نفتی- ۳۶ ماه اخیر
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
 
نرخ‌های چارتر زمانی برای تانکر‌های MR۲ افزایش ۱.۵ درصدی را در مقایسه ماه به ماه و افت ۵.۷ درصدی را در نقایسه سال به سال تجربه کردند. نرخ‌ها برای تانکر LR۲ نیز در مقایسه ماه به ماه و سال به سال به ترتیب رشد ۹.۷ و ۱۱.۸ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

قیمت تانکر نوساز- ۳۶ ماه اخیر
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
قیمت شناور‌های نوساز برای تانکر نفت خام در نقایسه ماه به ماه یک درصد افزایش یافت، اما تانکر‌های افراماکس بدون تغییر باقی مانند و رشد مجموع در مقایسه سال به سال ۱۱ تا ۱۲ درصد اعلام شد. در این میان، تانکر‌های LR۲ در مقایسه ماه به ماه ثابت و در مقایسه سال به سال رشد ۹.۹ درصدی را شاهد بودند. این درحالی است که تانکر محمولات نفتی MR۲ در مقایسه ماه به ماه 0.6 و در مقایسه سال به سال رشد  ۸.۱ درصدی در قیمت خود تجربه کردند.

قیمت شناور‌های دست دوم ۵ ساله تانکر- ۳۶ ماه اخیر
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
قیمت شناور‌های دست دوم VLCC و افراماکس در مقایسه ماه به ماه افزایش ناچیز یک تا دو درصدی را پشت سر گذاشتند این درحالی است که قیمت شناور‌های پنج ساله سوئزماکس ثبات و بدون تغییر باقی ماند. افزون بر آن، قیمت فروش تانکر‌های حمل نفت خام بین دو تا ۱۰ درصد در مقایسه سال به سال رشد داشت. در این میان، قیمت تانکر‌های MR۲ در مقایسه ماه به ماه ثابت و ۱۱ درصد افزایش را در مقایسه سال به سال ثبت کرد.

گزارش فروش تانکر نفت خام بر حسب تعداد شناور‌ها
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
 
در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی، تعداد ۹ فروند شناور به فروش رسید که سه فروند آن VLCC با ظرفیت 0.95 میلیون DWT و دو فروند سوئزماکس (۰.۳۲ میلیون DWT) و چهار فروند افراماکس (۰.۴۵ میلیون DWT) بود. در مجموع و طی ۱۱ ماه آغازین سال جاری میلادی ۱۰۴ فروند شناور شامل ۴۰ VLCC با ظرفیت 12.9 میلیون DWT و ۲۲ سوئزماکس (۳.۵ میلیون DWT) و ۴۲ افراماکس (۴.۷ میلیون DWT) به فروش رسید.

گزارش فروش تانکر حمل محمولات نفتی بر حسب تعداد شناور‌ها
رقابت اوراق و سفارش شناور جدید در بازار تانکر
۱۸ فروند شناور حمل محمولات نفتی در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی به فروش رسید. در میان قرارداد‌های فروش چهار فروند LR1 با ظرفیت 0.29 میلیون DWT و 9 فروند MR2 با ظرفیت 0.43 میلیون DWT و پنج فروند MR1 با ظرفیت 0.19 میلیون DWT معامله شد. همچنین، تعداد فروش تانکر‌های حمل محمولات نفتی طی ۱۱ ماه نخست سال جاری میلادی به ۱۵۰ فروند رسید که شامل ۲۸ فروند MR1 با ظرفیت 1.04 میلیون DWT و 88 فروند MR2 با ظرفیت 4.25 میلیون DWT و 21 فروند LR1 با ظرفیت 1.54 میلیون DWT و 13 فروند LR2 با ظرفیت 1.44 میلیون DWT بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار