۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶

ضرورت حمایت دولت ها در بیمه اتکائی دریایی

ضرورت حمایت دولت ها در بیمه اتکائی دریایی
منشا اصلی تجارت جه­انی، تجارت دریایی است و تجارت دریایی بد­ون بیمه امکان پذیر نیست لذا اهمیت بیمه‌های دریایی بر کسی پوشیده نیست
کد خبر: ۸۲۴۹۹
بازار بیمه‌های دریایی تحت تاثیر تجارت بین المللی قرار دارد بر همین اساس رشد حق بیمه کشتیرانی در دهه گذشته دو برا­بر شده و این در شرای­طی است که کل صنعت بی­مه رشد سالانه کمتر از دو  درصد داشته است. بدین ترتیب، اهمیت و نقش بیمه‌های کشتیرانی بیش از پیش مشخص می‌شو­د. همچنین این رشد تد­اوم خواهد داشت و برآ­ورد‌های جهانی افزایش سالانه چهار تا پنج درصدی حق بیمه‌ها طی یک دهه آتی را دارد که حکایت از رشد قوی و مناسب در مقایسه با رشد اقتصادی جهانی دارد.
این بازار علاوه بر گسترش حجم، شاهد ظهور هاب‌های جدیدی نیز هست و در حالی که برای قرن‌ها لندن پایگاه این بی­مه نامه‌ها بوده و لوی­دز سهم بازار بیش از 20 درصد را داراست، اما شاهد گسترش این بازار در سنگاپور و امارات متحده عربی نیز هستیم. موضوعی که می‌تواند به عنوان یک فرصت برای توسعه همکاری‌ها و حتی جذب حق بیمه محسوب شود. از سوی دیگر، به دلیل افزایش ایمنی حمل و نقل و موارد HSE شاهد کاهش خسارات بزرگ هستیم که جذابیت این صنعت را دو چندان می‌سازد. با این حال، پی­چیدگی سیستم‌ها و اتکا به سازو کار‌های نرم افزاری، ریسک‌های جدی­دی را ایجاد می‌ کند.
بر همین اساس بازار بیمه‌های دریایی پیچیدگی‌های قابل توجهی دارند. از جمله می‌توان به بازیگران بازار اشاره کرد. برخ­لاف عمده بیمه نامه‌ها که فروش‌های عادی و شخصی دارد، در بیمه‌های کشتیرانی، فروش به طور عمده و قرار­داد‌های بلندمدت صورت می گیرد. با این تفاسیر و با توجه به رشد اقتصادی در کشور‌های در حال توسعه و تقویت سرمایه و قدرت مالی شرکت‌های بیمه محلی، شاهد تغییر این روند هس­تیم. اکنون ریسک‌های حمل و نقل دریایی تو­سط بیمه گران کشور‌های دیگر نیز پذیرفته می‌شود و توان پذیرش ری­سک در این حوزه بالا رفته است و از سوی دیگر، به دلایل تحولات تکنولوژیکی، شاهد اف­زایش ایمنی و کاهش خس­ارات و به تبع آن کاهش نرخ حق بیمه بوده ایم.
با این حال، بیمه گری در این حوزه نیازمند زنجیره متنوعی از کشتی است که بتواند ری­سک متوازنی را پوشش داده و محاسبات اکچوئری ایجاد شود.
برهمین اساس شرکت‌های کشتیرانی ایران از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش که در میان بزرگترین شرکت‌های حمل و نقل دریا­یی جهان جای دارند در این راستا، تمرکز عملیات در یک شرکت بی­مه ایرانی و همچنین حضور در زنجیره اتکایی با بهره گیری از ات­کائی دولتی ضروری است. به نظر می‌رسد به منظور تضمین عملیات ات­کائی بایسته است که توافقات دو جانبه با کشور‌های مقصد حمل و نقل ایجاد شود و تضامین پایه از سوی دولت فراهم آید.
احمد شهباز بیگی
معاون مالی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
ارسال نظرات
آخرین اخبار