۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

ناوگان کشتیرانی را بیش از پیش تقویت کنیم/ کاهش مصرف انرژی با سرمایه گذاری در حمل ونقل

ناوگان کشتیرانی را بیش از پیش تقویت کنیم/ کاهش مصرف انرژی با سرمایه گذاری در حمل ونقل
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش تقویت کنیم.
کد خبر: ۸۲۱۲۷

محمد رضا رضایی کوچی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مانا با اشاره به اینکه بسیاری از خطوط کشتیرانی پس از تحریم از بنادر ایران خارج شدند، گفت: بنابراین می بایست ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش تقویت کنیم.

وی افزود: متاسفانه در حوزه حمل ونقل کالا وابسته به کشورهای دیگر هستیم و در این حوزه از نظر  سرمایه گذاری در بخش تجهیزات و نیروی انسانی موفق عمل نکرده ایم بنابراین لازم است بیش از پیش در این حوزه سرمایه گذاری صورت گیرد.

فقط ده درصد سواحل استفاده می شود

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران دارای بیش از5500 کیلومتر ساحل است، تصریح کرد: سواحل و بنادر نقاط مهم و استراتژیکی محسوب می شوند اما متاسفانه حداکثر از 50 درصد ظرفیت بنادر و کمتر از ده درصد ظرفیت سواحل استفاده شده است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اکثر کشورهای دنیا تلاش می کنند که خود را به دریا مرتبط کنند، اظهار داشت: اکثر شهرهای بزرگ دنیا در سواحل ساخته می شود و به دلیل ظرفیت های فراوان دریا، مرفه ترین مردم معمولا کنار دریا زندگی می کنند اما این مسئله در کشور ما برعکس است. معمولا در ایران افراد کم درآمد در کنار دریا ساکن هستند.

رضایی خاطر نشان کرد: ما از ظرفیت خدادادی سواحل، بنادر ودریا غفلت کرده ایم و بر خلاف کشورهای پیشرفته از دریا نه تنها در اقتصاد کشور حتی در اقتصاد شهرهای ساحلی هم استفاده نشده است.

سهم حمل و نقل ریلی تنها 11 درصد

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا گفت: بخش بزرگی از قیمت تمام شده کالا به قیمت حمل آن باز می گردد و با توجه به اینکه عمده کالاهای کشور از طریق جاده جابه جا می شود هزینه حمل کالا نیز افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه امروزه ارزانترین مسیر جابه جایی کالا شبکه ریلی است، افزود: متاسفانه در ایران سهم حمل و نقل ریلی تنها 11 درصد است. در حالیکه حمل و نقل ریلی علاوه بر کاهش قیمت حمل، در کاهش آلودگی زیست محیطی و مصرف انرژی نیز موثر است.

رضایی خاطر نشان کرد: طبق برنامه پنجم و ششم توسعه قرار بود، سالانه هزار کیلومتر به شبکه ریلی  کشور افزوده شود که متاسفانه  هم اکنون از برنامه عقب هستیم.

وی واگذاری همه وظایف به دولت را مهمترین مشکل در این بخش عنوان کرد و افزود: حتی برای پرداخت فاینانس هم گفته شده که 15 درصد توسط دولت پرداخت شود اما متاسفانه دولت توان پرداخت آن را ندارد که قرار بر این شد منابع مالی مورد نیاز فاینانس از صندوق توسعه ملی برداشت شود.

وی همچنین عدم استقبال از شبکه ریلی را متصل نبودن آن به نقاط وارداتی و صادراتی کشور عنوان کرد و گفت: اگر چه سرمایه گذاری کلانی در شبکه ریلی صورت گرفته است اما چون تکمیل نشده عملا از این شبکه بهره برداری مناسبی صورت نگرفته است. همچنین بنادر کشور و یا مکان های تولید با به شبکه ریلی متصل نیستند. کلیه این مسائل باعث می شود هزنیه جا به جایی کالا افزایش پیدا کند.

ناوگان فرسوده و تلفات جاده ای

رضایی همچنین به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل جاده ای اشاره کرده و افزود: عمر  ناوگان جاده ای بسیار بیشتر از عمر متوسط جهانی است که این مسئله باعث افزایش مصرف انرژی و هزینه های جا به جایی، افزایش تلفات جاده ای ( 16 هزار نفر در سال)  شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان غفلت صورت گرفته در زمینه توسعه حمل ونقل تصریح کرد: چنانچه فهم درستی از حمل و نقل وجود داشته باشد و دست اندرکاران امر بدانند که سرمایه گذاری در حمل و نقل تا چه اندازه می تواند در مصرف انرژی و کاهش تعداد کشته های جاده ای و کاهش قیمت تمام شده اثر گذار باشد قطعا از توسعه  این بخش غفلت نمی کردند.

وی همچنین با اشاره به  قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیت بین المللی افزود: درحالیکه ایران بهترین مسیر انتقال کالا از کشور به چین ، هند و اروپا است اما از این ظرفیت به دلیل کامل نبودن شبکه داخلی استفاده چندانی نشده است.

اهمیت کلیه شقوق حمل در ایران

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه عادت کرده ایم که با درآمدهای نفتی امورات کشور را تامین کنیم درحالیکه می توان با سرمایه گذاری در برخی از بخش ها از جمله حمل و نقل علاوه بر  صرفه جویی از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرد.

رضایی با بیان اهمیت کلیه شقوق حمل و نقل در جایگاه خود  افزود: باید از ظرفیت هر یک از شقوق حمل ونقل به درستی استفاده کنیم.  

وی تصریح کرد: هر کشوری با توجه به ویژگی هایی که دارد در برخی از شقوق حمل قوی تر است اما ایران به گونه ای است که سرمایه گذاری درکلیه شقوق حمل و نقل امکانپذیر و به لحاظ اقتصادی دارای اهمیت است.   

ارسال نظرات
آخرین اخبار