۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲

استاندارد محیط زیستی دریافت فضولات نفتی ابلاغ شد

استاندارد محیط زیستی دریافت فضولات نفتی ابلاغ شد
استاندارد محیط زیستی دریافت فضولات نفتی به موجب قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی به تمام دستگاه های کشور بر اساس ماده پنج خدمات کشوری، هفته گذشته ابلاغ شد.
کد خبر: ۸۱۹۵۳

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: استاندارد محیط زیستی دریافت فضولات نفتی به موجب قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی به تمام دستگاه های کشور بر اساس ماده پنج خدمات کشوری، هفته گذشته ابلاغ شد.

ضیاءالدین الماسی گفت: بنابراین از این پس تمام بنادر کشور موظف هستند تا نسبت به ایجاد تاسیسات دریافت فضولات نفتی اقدام کنند تا به این ترتیب حد استاندارد زیست محیطی برای امکانات و تاسیسات دریافت فضولات نفتی از شناورها تعیین شود.

وی خاطرنشان ساخت: این امر به این معنا خواهد بود که بنادر موظف هستند ضوابطی را در هنگام تحول گرفتن فضولات نفتی بنادر از کشتی ها رعایت کنند که هیچ گونه آلودگی زیست محیطی در آن مکان ایجاد نشود یا آلودگی ها به حداقل برسد.

الماسی با بیان اینکه این شناورها باید زمانی که به بندر مقصد رسیدند بر اساس قوانین تعیین شده فضولات خود را به بندر تحویل دهند، تصریح کرد: از سوی دیگر سازمان بنادر و دریانوردی امکاناتی در بنادر ایجاد شده تا بتوانند این فضولات را دریافت کنند؛ بنابراین بنادر کشور موظفند تاسیساتی را در بنادر ایجاد کنند تا این فضولات نفتی را دریافت کند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، کشتی ها به خصوص شناورهای نفتکش و تجاری بر طبق قوانین دریایی، مجاز به تخلیه فضولات نفتی در دریا همچون ضایعات ناشی از سوخت، ضایعات نفتی موتور شناورکه هنگام تعویض روغن به وجود می آید و فضولات نفتی ته مانده انبار مواد نفتی کشتی و ... در حین ترددهای دریایی نیستند.                                  

به گفته وی، کشتی ها نباید فضولات نفتی خود را در دریا تخلیه کنند که در این صورت از سوی آنها تخلف صورت گرفته و باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت افزایش نظارت ها بر عملکرد تخلیه فضولات نفتی شناورها در بنادر کشور، بیان داشت : در حال حاضر اکثر بنادر عمده کشور به تاسیسات دریافت فضولات نفتی مجهز هستند و در تمام این بنادر دفتر ثبت نفت وجود دارد که در این دفتر تخلفات انجام شده قابل تشخیص است.

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هم اکنون بیش از 200 بندر اعم از تجاری، نظامی و شیلاتی در کشور فعالیت دارند، خاطرنشان ساخت: لازم تمام بنادر مذکور نسبت به ایجاد تاسیسات لازم جهت دریافت فضولات نفتی شناورها اقدامات لازم را انجام دهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار