۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
گزارش نهایی سانچی منتشر شد:

آرامش ابدی سانچی و شهدای آن در اعماق دریا

آرامش ابدی سانچی و شهدای آن در اعماق دریا
عملیات غواصی برای تفحص و خارج سازی لاشه مغروقه سانچی منتفی شد.
کد خبر: ۸۱۷۲۳
به گزارش مانا، شرکت ملی نفتکش طی اطلاعیه‌ای عمومی و رسمی که منتشر کرده است با بیان اینکه اعزام غواص به موقعیت سانچی برای تفحص و خارج سازی مغروقه منتفی است، آورده است: تیم مشاور عملیات غواصی سانچی که متشکل از مجرب‎ترین شرکت‎های داخلی معتبر و همچنین شرکت‎های مشاور بین ا‎لمللی درحوزه غواصی است، در همان بررسی‎های اولیه خود، اعزام غواص به موقعیت سانچی (جهت تفحص و یا خارج سازی لاشه) را با توجه به شرایط جوی منطقه، عمق و شرایط این کشتی و محدودیت‎های غواصی کاملا منتفی دانست.
در اطلاعیه شرکت ملی نفتکش با اشاره به اینکه تیم مشاوران عملیات مغروقه سانچی متشکل از دو گروه داخلی و خارجی بوده است ضمن اعلام اسامی آن‌ها به تجربه و دانش بالای اعضای این گروه‌ها تاکید شده  و گفته شده است: گروه داخلی، پس از بررسی تمامی تصاویر دریافتی از اعزام ربات پیشرفته به موقعیت کشتی سانچی در عمق 115 متری دریا  نتایج خود را منتشر ساخت.
در ادامه این اطلاعیه نتایج به دست آمده از مطالعات میدانی کارشناسان ایرانی به صورت خلاصه اینگونه منتشر شده است: با توجه به وضعیت و تغییر شکل ساختمان کشتی سانچی در اثر حرارت و فشار آب در زمان غرق شدن، کاهش ارتفاع ساختمان آن از حدود 28 متر به حدود 13 متر، در هم پیچیدگی ساختمان کشتی و ریزش اجزای داخلی آن، در همان جلسات و بررسی‎های اولیه احتمال ورود غواص به ساختمان  این کشتی منتفی اعلام شد.
کارشناسان شرکت ملی نفتکش علیرغم اعلام وضعیت اولیه که بیانگر عدم امکان ورود به مغروقه سانچی است به اصرار مدیریت ارشد این شرکت برای بررسی تمام راهکار‌های ممکن جهت اعزام غواص و تفحص احتمالی پیکر شهدا اشاره کرده‌اند و آورده‌اند: در بررسی تصاویر ثانویه دریافتی بر روی ساختمان کشتی و موقعیت و شرایط آن تمرکز شد، اما محدودیت‎های اعزام و ورود غواص اعم از میزان پیشروی، مدت زمان غوص در دریا و ... بار دیگر امکان اعزام غواص و ورود به داخل سانچی را رد کرد بخصوص که منافذ و راه‎های ورود به کشتی نیز مسدود شده و یا از بین رفته است.
در ادامه گزارش کارشناسان ایرانی، ضمن تاکید بر این مسئله که سانچی به مدت 8 روز و در دمای بیش از 900 درجه سانتیگراد در حال سوختن و ذوب شدن بوده است، می‌خوانیم: حتی به فرض اعزام غواص نمی‌توان به یافتن نشانه‌ای از پیکر شهدا امیدوار بود به عبارت دیگر در شرایط فعلی این کشتی، احتمال موفقیت در یافتن نشانه‌ای پیکر شهدای سانچی غیرممکن است.
در ادامه، کارشناسان پس از قطع امید از تفحص پیکر شهدا در شرایط فعلی به خارج سازی مغروقه متمرکز شده‌اند، اما این بار هم نتیجه مطالعات ناامید کننده است، آن‌ها در گزارش خود آورده‌اند: با توجه به شرایط ویژه این کشتی، وزن آن، عمق آب و موقعیت جوی و جغرافیایی منطقه و فاصله 300 مایلی آن از ساحل، [برای خارج سازی لاشه]به تجهیزات بسیار پیچیده و پیشرفته‎ای نیاز است که در حال حاضر در دنیا وجود ندارد.
کارشناسان داخلی در پایان گزارش خود اشاره‌ای به هزینه عملیات تحقیقاتی شرکت ملی نفتکش ایران برای بررسی تمام ابعاد احتمالی خارج سازی مغروقه یا پیکر شهدا داشته‌اند و آورده‌اند: از زمان سانحه سانچی  برای مراحل عملیاتی مختلف از جمله ارزیابی اعزام غواص، اعزام ربات و تصویربرداری از کشتی سانچی حدود 40 میلیون یورو هزینه شده است.
 در بخش دوم اطلاعیه شرکت ملی نفتکش در رابطه با عملیات غواصی برای نفتکش سانچی، به گزارش تیم‌های  شرکت‌های معتبر بین المللی که برای این عملیات استخدام شده بودند پرداخته شده و با اعلام اینکه دو شرکت «هانس وان رویج» و «جیکوب هاگن دراپ» در همکاری با شرکت سالویج «اسمیت» که در اطلاعیه از آن به عنوان بهترین شرکت سالویج جهان یاد شده است برای مطالعات عملیات غواصی استخدام شده‌اند، به نامه رسمی این گروه اشاره شده و آمده است: پس از بررسی همه جانبه و انجام مطالعات تخصصی [مشخص شد]امکان انجام عملیات غواصی برای تفحص و یا بالا کشیدن لاشه کشتی سانچی وجود ندارد.
شرکت‌های خارجی در نامه خود به شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه میزان ریسک عملیات غواصی بسیار بالاست و به صورت عمده این ریسک‌ها مربوط به نیروی انسانی می‌شود که حضورشان برای انجام این عملیات الزامی است، گفته شده است: انجام غواصی در چنین عمقی با مشکلات پیچیده و موانع غیر قابل کنترل زیست محیطی روبرو است که هزاران ساعت غواصی زیر آب را نیاز دارد.
خارجی‌ها با توجه به تجربه و دانش کسب شده از ده‌ها عملیات استخراج شناور‌های غرق شده ضمن تاکید بر اینکه، به نظر ما امکان خارج کردن نفتکش سانچی وجود ندارد، گفته‌اند: عمق و وضعیتی که نفتکش غرق شده سانچی در آن قرار دارد و جایگاه به خصوص آن، مدل کشتی و شرایط ویژه آن در اثر نوع حادثه عواملی هستند که مانع بیرون کشیدن این کشتی از عمق آب می‌شوند.
وزن کشتی از جمله موانع مهمی است که شرکت‌های مشاوره خارجی پیش پای عملیات غواصی اعلام کرده‌اند، آن‌ها در ادامه نامه رسمی خود آورده‌اند:  مجموع وزن قسمت انتهایی سانچی بایستی دقیق اندازه گیری شود که به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن محدوده قوانین ایمنی لازم حداقل حدود 22.000 الی 25.000 تن باشد برای بالاکشیدن این مقدار «عظمت حجم سازه سانچی» به علت استحکام ساختاری، هیچگونه تجهیزات بالابری فعلاً وجود ندارد که قادر به انجام چنین عملیاتی باشد.
آنطور که در پایان اطلاعیه شرکت ملی نفتکش ایران آمده است، مشاوران خارجی عملیات غواصی برای خارج سازی مغروقه سانچی و پیکر شهدا غیر قابل قبول دانسته آند، آن‌ها اعلام کرده‌اند: بیش از هزاران ساعت غواصی برای خارج کردن این عظمت حجم سازه سانچی مورد نیاز خواهد بود که در چنین عمقی برای بیرون کشیدن هرگونه کشتی غرق شده‎ایی آن هم با این حجم عظیم و پیچیده، ریسک هرگونه عملیات به حدی خواهد بود که به عقیده ما غیر قابل قبول است.
لازم به یادآوری است نفتکش سانچی-تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش ایران- دی ماه سال گذشته در برخورد با کشتی فله بر چینی دچار سانحه‌ای شد که طی آن ضمن غرق شدن خود کشتی تمام پرسنل آن نیز به شهادت رسیدند و به همراه مغروقه در عمق آب آرام گرفتند.  
ارسال نظرات
آخرین اخبار