عبدالکریم درویش زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه احداث این خط آهن مطرح و مورد موافقت نهایی وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، افزود: احداث این خط آهن در نوار ساحلی خوزستان ، یک تحول زیرساختی در منطقه محسوب می شود.
وی گفت: دراین ارتباط توافقی با منطقه آزاد اروند صورت گرفت که این منطقه از از طریق راه آهن خرمشهر به بندر امام و شادگان متصل شود. درویش زاده از تحویل زمین قطعه اول این طرح به پیمانکارخبر داد و ابرازامیدواری کرد عملیات اجرایی این طرح در آینده نزدیک به صورت رسمی با حضور مقامات ارشد کشور آغازشود.
مدیرکل راه آهن جنوب در ادامه افزود: این خط آهن از خرمشهربه شلمچه متصل و از آنجا به بندر بصره وصل خواهد شد.
درویش زاده در خصوص اتصال راه آهن شلمچه به بندر بصره گفت: ساخت و اتصال خط آهن از شلمچه به بصره بین دولت عراق و جمهوری اسلامی ایران مورد موافقت قرار گرفته است.
وی گفت: طرف عراقی تاکنون طرح احداث خط آهن شلمچه تا بندر بصره را اجرا نکرده و تاکنون از انجام تعهدات خود سر باز زده است.
درویش زاده گفت: تاکنون نشست هایی برای پیگیری خط آهن شلمچه - بصره آغاز شده که امیدواریم نتیجه بخش باشد.
وی با بیان اینکه احداث این خط آهن می تواند برای عراقی ها بسیار پرسود و راهگشا باشد، افزود: اتصال خط آهن ایران به عراق و کشورهای شرق مدیترانه در پایداری صلح و امنیت خاورمیانه بسیار تاثیرگذارباشد.
مدیرکل راه آهن جنوب در ادامه جابجایی مسافر و ترانزیت کالا بین کشورهای شرق مدیترانه از مهمترین آثار اقتصادی اتصال خط آهن ایران به عراق بیان کرد.
شایان ذکر است خط آهن خرمشهر - شلمچه در سال 1387 به طول 16کیلومتر به بهره برداری رسید ولی برنامه اتصال خط آهن شلمچه به بصره به طول 30کیلومتربا تعلل طرف عراقی همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.